مرند، شهری با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و زیبا

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مرند شهری تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری خیلی زیادی را در خود دارد. اما شاید کمتر درباره آثار تاریخی آن شنیده باشیم.
شهر تاریخی مرند

شهر تاریخی مرند جزو شهرهای بسیار کهن در آذربایجان شرقی است که به اعتقاد مورخان، قدمت آن به هزاره‌ سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
شهر زیبا و تاریخی مرند، پس از شهرهای تبریز و مراغه، سومین شهر پرجمعیت شناخته می‌شود. پس از کاوش‌های انجام شده بر تپه‌های باستانی «گرگر»، متوجه شده‌اند ظروف سفالی و وسایل کشف شده، متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح است.

در این بخش از مجله دلتا با ما همراه باشید تا درباره این آثار بیشتر بخوانیم.

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

در فاصله‌ ۱۳ کیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «یام» یا «پیام»، می‌توان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی را مشاهده کرد که به «کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند» شهرت یافته است. پس از کاوش‌های انجام‌شده بر تپه‌های باستانی «گرگر» مشخص شد که ظروف سفالی و وسایل کشف‌شده، متعلق به هزاره‌ پنجم پیش از میلاد مسیح است.

کاروانسرای شاه عباسی

قلعه هلاکو

یکی از آثار تاریخی و بسیار قدیمی در شهرستان مرند، بنایی است آجری و متعلق به دوران حکومت مغول‌ها، که به «قلعه هلاکو» شهرت دارد. مردم محلی این اثر تاریخی را با نام «کاخ هلاکو» می‌شناسند که در دشت بسیار وسیعی به نام «دشت هلاکو» یا «الاکی» قرار دارد.

مسجد پیر بالا، مزار همسر حضرت نوح

«مسجد پیربالا» یا «مسجد بازار» یکی دیگر از بناهای مهم در شهر تاریخی مرند است که گفته می‌شود پس از طوفان نوح مدفن همسر حضرت نوح بوده است. ساختمان کنونی مسجد در سال ۱۲۶۸ هجری قمری روی بقعه‌ همسر حضرت نوح ساخته شده و تا به امروز تعمیرات و بازسازی‌های متعددی را به خود دیده است.

شهر باستانی مرند

آبشار پیر بالا

یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعی در شهرستان مرند، «آبشار پیربالا» است. روستایی که آبشار درون آن قرار دارد، در بین یک دره‌ وسیع و در دهانه‌ دو رودخانه واقع شده و همین از مهم‌ترین دلایلی است که این روستا را به منطقه‌ای با چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی تبدیل ساخته است.

روستای تاریخی اویندین

«روستای اویندین» یکی از روستاهای زیبا با اقلیمی مطلوب است که در ۸۰ کیلومتری از شهرستان مرند قرار دارد. این روستا به‌دلیل داشتن آب‌های معدنی که خاصیت درمانی دارند، به یکی از مقاصد گردشگری اصلی و مهم استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

آتشکده مانداگارنا

«آتشکده مانداگارنا» یکی از چهار آتشکده‌ای است که در بخش باستانی شهرستان مرند قرار دارد. جالب است بدانید که پس از پیروزی سپاهیان اسلام در این منطقه، اکثر آتشکده‌ها از بین رفته است.

غار دو گیجان

«غار دوگیجان»، یکی دیگر از جاهای دیدنی مرند است که در کوهی بین روستاهای دوگیجان و زرقان قرار دارد. ورودی دهانه‌ اصلی غار، تالاری است که هیچ تزئینات غاری در آن وجود ندارد. غارنوردان با عبور از شیبی ۲۰ درجه که در قسمت چپ تالار وجود دارد، به طبقه‌ پایین غار هدایت می‌شوند که دو تالار در آن به چشم می‌خورد. کف این تالار نیز گلی است.

تاریخ شهر مرند

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به عقیق سبز رامسر، بهشت روی زمین مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. باران

    ۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

    آذربایجان هم چه جاهایی داره

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۹ ب٫ظ

      بله دیدنی است واقعا. ممنون از نظرتون

      پاسخ

  4. محمد مهدی رحمانی افجه ای

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۳ ب٫ظ

    عالی بود لطفا بیشتر بگذارید واقعا که

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۰ ب٫ظ

      ممنون از همراهی همیشگی‌تون. چشم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…