نکات مهم و کاربردی که باید در مورد شارژ ساختمان بدانید

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موارد مهم در آپارتمان‌نشینی شارژ ساختمان است. با این‌که شارژ سال‌هاست در آپارتمان‌ها و بین ساکنین جا افتاده است، اما هنوز هم گاهی بین افراد ساکن در ساختمان، مشکلاتی بر سر میزان و چگونگی محاسبه شارژ پیش می‌آید.
نکات مهم شارژ ساختمان

شارژ به هزینه‎‌هایی گفته می‌شود که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاع آپارتمان از سوی ساکنین پرداخت می‌شود. ممکن است قسمت‌هایی از ساختمان اصلا مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، اما این دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نمی‌شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم شارژ ساختمان می‌پردازیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در ساختمانی که به‌صورت آپارتمان می‌باشد و در مجتمع‌های مسکونی، یک هزینه مشترک وجود دارد که هر واحد باید سهم خود را پرداخت کند و میزانی که باید بابت هزینه‌های ساختمانی پرداخت کند بستگی به ساختمان و امکانات آن و هزینه و کارهایی که برای ساختمان انجام می‌شود دارد و باید به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

شارژ باید صرف چه مصارفی شود؟

براساس ماده ۲۸ قانون تملک آپارتمان‌ها شارژ باید در جهت هزینه آب، برق، گاز، هزینه تعمیرات ساختمان و نگهداری از قسمت‌های عمومی ساختمان، نگهداری از گیاهان در محوطه عمومی و نظافت، تجهیزات الکتریکی، سرایداری و … مصرف شود.

تشیخص و برآورد هزینه‌های بالا توسط مدیر ساختمان انجام می‌شود و اگر شخصی جداگانه باعث ضرر و زیان ساختمان گردد آن را باید به‌صورت جدا پرداخت کند و شامل هزینه شارژ نمی‌شود.

آیا واحدهای خالی باید شارژ پرداخت کنند؟

براساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان، تمام واحدهای یک ساختمان چه مورد استفاده واقع شوند و چه خالی باشند و استفاده نشوند باید ماهانه شارژ خود را پرداخت کنند. ولی این موضوع وجود دارد، شخصی که از ساختمان استفاده نمی‌کند و واحدش خالی می‌باشد می‌تواند هزینه بعضی از شارژها که مربوط به موارد مصرفی خود واحد او است را نپردازد.

 شارژ ساختمان

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکند چاره چیست؟

پرداخت شارژ یک امر توافقی است و هم‌چنین یک امر قانونی می‌باشد. یعنی می‌توان آن را از طریق حقوقی پیگیری کرد.

طبق ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی‌که واحدی حق شارژ ماهانه خود را پرداخت نکند، هیات‌مدیره ساختمان می‌تواند اظهارنامه‌ای مبنی بر عدم پرداخت به‌همراه درج مبلغی که باید پرداخت شود ارسال نماید.

در صورتی‌که فرد باز هم بدهی خود را پرداخت نکرد، هیات‌مدیره می‌تواند از او به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه وظیفه دارد که در اسرع وقت و خارج از وقت دادگاه به این پرونده رسیدگی کند و حکم دادگاه بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان این است که فرد تا نپرداختن حق شارژ نمی‌تواند از امکانات ساختمان استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد توسط مالک و مستاجر چگونه است؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …