تهدید در فضای مجازی و مجازات آن

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا تهدید در فضای مجازی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره جزو جرایم رایانه‌ای می‌باشد؟ مجازات جرم تهدید در فضای مجازی چیست؟
تهدید در فضای مجازی

براساس قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای، تهدید، ایجاد هراس برای اخاذی مالی و یا کام‌جویی‌های غیراخلاقی در موبایل و یا شبکه‌های اجتماعی قابل‌پیگیری است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تهدید در فضای مجازی می‌پردازیم.

آیا تهدید شدن در فضای مجازی قابل پیگیری است؟

برخلاف تصور عموم که متن گفت‌گو در وایبر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ایمیل، صدای‌ ضبط‌ شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون، «ادله الکترونیک» را به‌رسمیت شناخته است.

بنابراین اگر کسی شما را در وایبر یا فیس‌بوک یا تلفن‌همراه یا ایمیل، تهدید کرده است، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل از شما و علیه شخص تهدید کننده پذیرفته خواهند شد.

دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی می‌کند. در صورت تایید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

پس هنگان تهدید شدن در فضای مجازی، می‌توانید از طریق دادسرا اقدام کنید. همچنین از طریق سایت پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است. بر اساس ماده ۶۶۹ قانون‌مجازات‌اسلامی تا هفتادوچهار ضربه‌شلاق و یا تا دوسال حبس برای آن درنظر گرفته‌ شده‌ است.

بنابراین همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی ( شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده، فیلم و …) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند.) ارتکاب جرم” تهدید” از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

تهدید شدن در فضای مجازی

قابل گذشت بودن جرم تهدید در فضای مجازی

مطابق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، جرم تهدید شدن در فضای مجازی، قابل گذشت معرفی گردیده است. لذا می‌توان گفت نظر به قابل‌گذشت بودن جرم تهدید در فضای مجازی اعلام رضایت و گذشت شاکی موجب پایان یافتن پرونده کیفری می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مراحل و تشریفات گواهی حصر وراثت را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …