آیا می‌دانید خطرناک‌ترین پدیده طبیعی جهان چیست؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آب‌فشان، چشمه آب گرم عجیبی است که در فواصل زمانی معین آب داغ را با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌کند. این پدیده ‏معمولا با بخار زیادی همراه است.
آب‌فشان استروکور

آب‌فشانی در ایسلند وجود دارد که همیشه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. آب‌فشان استروکور ایسلند یکی از پدیده‌های جغرافیایی دیدنی، هولناک و شاید خطرناک جهان است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا اطلاعات جالبی درباره این فواره یا آب‌فشان به شما ارائه دهیم.

آب‌فشان استروکور ایسلند( Strokkur )

دایره طلایی یا Golden Circle، یکی از مسیرهای محبوب گردشگران در جنوب ایسلند است که حدودا ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی که در این مسیر خواهید دید، چشمه‌های آب گرم گیسیر با حفره‌هایی است که گل‌های جوشان دارد و در کنار آن یکی از خطرناک‌ترین فواره‌های جهان یعنی آب‌فشان استروکور ایسلند دیده می‌شود.

آب‌فشان استروکور به گونه‌ای است که هر چند دقیقه یک بار، آب را به ارتفاع ۳۰ متر به بیرون پرتاب می‌کند.

این منطقه برای بیش از ۱۰۰۰ سال فعال بوده است و بیش از ۱۲ چشمه آب گرم دارد. با اینکه گیسیر امروزه فعالیت کمتری دارد، اما اولین آب‌فشانی بود که در سراسر جهان بطور کتبی ثبت شده است و اولین آب‌فشان طبیعی در اروپای مدرن نیز محسوب می‌شد.

آب‌فشان استروکور

تاریخچه آب‌فشان استروکور

قدمت قدیمی‌ترین بخش این منطقه به سال ۱۲۹۴ بر‌می‌گردد. در آن سال، زمین لرزه‌ای در بخش‌های جنوبی ایسلند اتفاق افتاد و باعث شد که زمین‌های این منطقه تغییرات محسوسی را به خود ببینند و به همین دلیل چشمه‌های آب گرم زیادی در این منطقه به‌ وجود آمد.

همچنین، در سال ۲۰۰۰ یکی از بزرگ‌ترین زمین لرزه‌های جهان در ایسلند صورت گرفت و باعث شد که آب‌فشان استروکور ایسلند برای چند سال، روزی چندین بار فوران کند. در حال حاضر این آب‌فشان در بیشتر مواقع خاموش است.

آب‌فشان استروکور

آب‌فشان‌ها چطور کار می‌کنند؟

آب‌فشان‌های دره هاکادالور در یک منطقه‌ای قرار گرفته‌اند که به اصطلاح تخصصی به آن‌ها منطقه‌های زمین گرمایی می‌گویند. طبق سیستمی شبیه به لوله‌کشی که در زیر زمین قرار دارد. آب‌های زیر زمینی به سطح داغ زمین می‌رسند، گرم شده و فشار تولید می‌کنند. زمانی که آب به بالا‌ترین دمای خود رسید، فشار تا حدی زیاد می‌شود که آب تا حدودا ۳۰ متر به هوا پرتاب می‌شود. البته این ارتفاع در گذشته بسیار بیشتر نیز بوده است.

آب‌فشان استروکور

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب آتش‌فشانی شگفت‌انگیز با گدازه‌های آبی! را در مجله دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در ۸:۳۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…