اجازه شوهر برای عمل زیبایی

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به افزایش روزافزون عمل‌های زیبایی، آیا زن می‌تواند بدون کسب اجازه از شوهر اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی نماید یا خیر؟
اذن شوهر برای عمل زیبایی

بطور معمول در دهه‌های اخیر انجام  عمل‌های جراحی زیبایی توسط افراد بخصوص خانم‌ها بسیار متداول گردیده است. در این مطلب از مجله دلتا به اذن شوهر برای عمل زیبایی می‌پردازیم.

بصورت کلی می‌توان این‌گونه بیان نمود که هر فردی می‌تواند تسلط کامل بر بدن خود داشته باشد اما باید این واقعیت را پذیرفت که با عقد ازدواج قاعدتا آزادی‌ها و انتخاب‌های افراد محدود می‌گردد.

در مورد انجام عمل جراحی زیبایی توسط خانم‌ها می‌بایست این‌گونه بیان نمود که در صورتی که انجام آن اعمال برای حفظ سلامتی زن، ضروری نباشد، امکان دارد که شوهر با انجام آن مخالفت نماید.

تکلیف انجام عمل زیبایی در صورت مخالفت شوهر

در این خصوص باید بگوییم بعد از ازدواج همه ما باید تابع تکالیف و قوانینی باشیم تا زندگی آرامی را تجربه کنیم. تمکین یکی از وظایف اصلی زن در قبال شوهر است. تمکین دو نوع عام و خاص دارد که تمکین عام یعنی پذیرش ریاست خانواده توسط مرد از سوی زن.

به بیان ساده زن باید تابع شوهرش در مدیریت زندگی مشترک‌شان باشد. طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی زوجین موظف به حسن معاشرت با یک‌دیگر هستند و نهاد خانواده بقدری ارزشمند است که برای تمکین آن زن و مرد گاهی اوقات باید از منافع شخصی خود گذشت کنند.

اما از نظر حقوقی و قضایی مانعی برای این کار وجود ندارد! چون بحث سر این است که این گونه عمل‌ها واجب نیست و برای حفظ سلامتی زن ضروری نیست! فقط از لحاظ زیبایی روی ظاهر زن تاثیرگذار خواهد بود.

در هیچ جای قانون وضع نشده است که اجازه شوهر برای عمل زیبایی لازم است. از طرفی غالب مراکز درمانی نیز اصولا نیاز به دریافت اجازه شوهر برای انجام عمل‌های زیبایی خانم‌ها ندارند.

اجازه برای عمل زیبایی

آیا زن می‌تواند هزینه عمل زیبایی را بابت نفقه از شوهر مطالبه کند؟

در صورتی‌که هزینه عمل جراحی و سایر هزینه‌های متعارف درمانی و بهداشتی جزء نیازهای عرفی زندگی مشترک بوده و جنبه درمانی داشته باشد، به عنوان نفقه واجبه قابل مطالبه خواهد بود، لیکن از لحاظ عرفی و پزشکی صرف عمل زیبایی جزو نیازهای ضروری و متعارف زن تلقی نمی‌شود.

بنابراین مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، زن نمی‌تواند هزینه عمل زیبایی را به عنوان نفقه واجبه از شوهر مطالبه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر ”نکات موثر در تعیین نفقه را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۴۰ ب٫ظ

    بسیار فکر خوبی هست هر کسی اختیار وجود خودش رو دارد از نظر عمل زیبایی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …