دادخواست برگرداندن جهیزیه

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر مرد اقدام به فروش جهیزیه بدون اجازه زن کند مطابق قانون، مجازات می‌شود.
دادخواست برگرداندن جهیزیه

زن در طول زندگی مشترک، مالک وسایلی که با خود به منزل مشترک برده‌ است می‌باشد و مرد تنها حق استفاده از آن ها را دارد. در این مطلب از مجله‌ دلتا به دادخواست برگرداندن جهیزیه می‌پردازیم.

قانون استرداد جهیزیه

به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، تهیه وسایل زندگی جزو نفقه می‌باشد که بر عهده شوهر است.

اگر زن وسایلی را با خود به منزل شوهر می‌برد، از باب همکاری است. بنابراین، کماکان مالک وسایل مذکور بوده و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد و یا هر زمان که بخواهد اقدام به پس گرفتن جهیزیه یا استرداد جهیزیه نماید.

در قانون، استرداد جهیزیه و شیوه آن مورد پیش بینی قرار نگرفته است. اما به این دلیل که زن مالک جهیزیه خود است، هر زمان که بخواهد می‌تواند اقدام به استرداد جهیزیه کند.

روش‌های استرداد جهیزیه

  •  استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه یا لیست جهاز است. همانگونه که مرسوم است معمولا هنگام ازدواج، لیستی از اقلام و کالاهای جهیزیه به همراه مشخصات و قیمت آنها توسط خانواده عروس تهیه شده و به امضای شهود و خانواده داماد می‌رسد. در شرایطی که این سیاهه یا لیست جهیزیه موجود باشد، می‌توان به استناد آن، در دادگاه دادخواست استرداد جهیزیه مطرح نمود.
  • اما در صورتی که سیاهه جهیزیه تهیه نشده باشد و یا از بین رفته باشد، برای استرداد جهیزیه باید به شهادت شهود استناد کرد که البته پذیرش آن به نظر قاضی دادگاه بستگی دارد. 

جرم فروش جهیزیه توسط مرد چیست؟

اگر مردی بدون اجازه زن، لوازمی که تحت عنوان جهیزیه آورده شده است را بفروشد مرتکب جرم شده است و زن می‌تواند از مرد در مراجع کیفری طرح دعوی نماید.

مجازات جرم فروش جهیزیه بدون اجازه همسر توسط مرد

در صورتی که جرم، عنوان فروش مال غیر را داشته باشد شوهر به مجازات جرم کلاهبرداری که عبارتند از :

  • حبس از یک تا هفت سال که قاضی میزان آن را تعیین می کند.
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
  • بازگرداندن مال به صاحب آن.

برای اعمال مجازات‌ها، زن باید با داشتن سیاهه جهیزیه یا فاکتور خرید وسایل در دادگاه، مالکیت خود را به قاضی اثبات کند و در این صورت می‌تواند از مرد شکایت نماید.

فروش جهیزیه توسط شوهر

اقدامات قانونی برای پس گرفتن جهیزیه

در حال حاضر اقدام قانونی برای پس گرفتن جهاز نیازمند ارائه دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه می‌باشد که دادگاه صلاحیت‌دار برای رسیدگی به دعوای استرداد جهاز نیز دادگاه خانواده است.

در دادخواست پس گرفتن جهیزیه باید تعیین خواسته و بهای آن به دقت درج شده و همچنین می‌توان برای جلوگیری از تضییع جهیزیه، از دادگاه تقاضای قرار تامین خواسته نمود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکات موثر در تعیین نفقه را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …