بازار ملک رو به آرامش می‎رود؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روند کنونی بازار ملک، مسیر متقاضیان واقعی را به سمت آپارتمان‌های ارزان قیمت تغییر داده و به همین سبب در دو ماهه آبان و آذر امسال با سرایت گرانی به مناطق جنوبی تهران روبه رو شده‎ایم.
بازار ملک

بازار ملک رو به آرامش می رود؟ این پرسش اکثر دست اندرکاران بازار مسکن در روزهای اخیر است .

به رغم اینکه قیمت‌  مسکن در تهران طی آذر ماه گذشته  به بالاترین حد یعنی مترمربعی ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان  رسیده ، معاملات با ۶۴ درصد کاهش روبه رو شده  است. با این حال سرعت افزایش قیمت‌ها کاهش یافته و از ۸ تا ۹ درصد ماهانه به ۵ درصد رسیده است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، پیامد این روند، رکود شدید بازار ملک خواهد بود که احتمالا” برای ۱۰ تا ۱۲ فصل دست اندرکاران این بازار را در گیر خواهد کرد. برخی بازندگان این جریان، دو گروه  مالکان  واحدهای نوساز و سفته بازان هستند که به عنوان عامل دوم  در جهش قیمت مسکن نقش داشته اند.

 این گروه که به  طور معمول با خرید چند واحد مسکونی به فعالیت در بازار ملک مشغولند دیگر نباید برای ۱۰ تا ۱۲ فصل، روی بازدهی سرمایه خود حساب کنند و فقط می‎توانند با حفظ مسکن به عنوان دارایی ثابت، خود را در برابر آثار تورمی محفوظ نگه دارند.

از سویی ، روند کنونی  بازار ملک، مسیر متقاضیان واقعی را به سمت آپارتمان‌های ارزان قیمت تغییر داده و به همین سبب در دو ماهه آبان و آذر امسال  با سرایت گرانی به مناطق جنوبی تهران روبه رو شده‎ایم. اما این روند نیز نمی‌تواند پایدار باشد؛ چرا که توان متقاضیان در مناطق جنوبی تهران به مراتب پایین تر از محله های شمال شهر است.

 گفته می‎شود مقایسه شاخص اجاره بها با قیمت مسکن حاکی است که قیمت املاک به بالاترین حد خود طی ۲۲ سال اخیر رسیده است و به احتمال زیاد در نقطه اوج خود قرار دارد بنابراین، در ماه‌های آینده به طور طبیعی  شیب افزایش  قیمت‎ها باید ملایم‌تر شود تا در نهایت در مسیر مستقیم یا حتی نزولی قرار گیرد.

این گزارش حاکی است ،هم‌زمان با جهش قیمت دلار در نیمه دوم سال ۹۱، قیمت مسکن شهر تهران نیز رو به  افزایش گذاشت به طوری که در زمستان سال ۹۱ شاخص رشد نرخ دلار ۱۱۱ درصد و شاخص رشد قیمت مسکن درشهر تهران نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن ۷۲ درصد ثبت شد. در همان زمان معاملات مسکن در بهمن ماه سال ۹۱ با ۳۶ هزار مورد به اوج خود رسید وپس از آن  روند نزولی گرفت و نسبت به ماه مشابه سال ۹۰ به ۱۴ هزار و ۵۰۰  مورد رسید. در آن زمان  قیمت ۸.۴ درصد افزایش یافت که پایین‌تر از شاخص تورم در آن سال به شمار می‎رفت.

بازار ملک

در ادامه این روند نرخ دلار دچار نوسان های ماهانه شد و درپی انتظارات روانی ناشی از مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار در برخی مقاطع در پایان سال ۹۲ تا ۲۹۰۰ تومان نیز کاهش یافت. در این فاصله رشد قیمت مسکن نیز افت محسوس یافت ؛ به طوری که روند افزایش سالانه آن بین منفی یک تا مثبت هشت درصد بود و در اکثر مقاطع، پایین‌تر از نرخ تورم قرار داشت.

اما از پایان سال ۹۱ تا روز ۲۴ آبان ۹۷ ، شاخص نرخ دلار به  ۱۷۳ درصد افزایش یافته و قیمت مسکن نیز در همین بازه زمانی ۱۳۴ درصد رشد کرده است. اگر تکمیل دوره رونق امسال را با سال ۹۱ مقایسه کنیم و همان تجربه تکرار شود، قیمت اسمی مسکن هم‌اکنون در نقطه اوج خود قرار دارد و از این پس دوران تثبیت قیمت آن آغاز می‌شود.

آخرین خبرهای بازار ملک را در صفحات خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…