عدم توانایی پرداخت بدهی در زمان کرونا

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با شیوع بیماری کرونا در کشور، آثار منفی آن بر اقتصاد کشور و صاحبان اغلب کسب‌وکارها به اندازه تأثیر آن بر سلامت شهروندان، سنگین به‌نظر می‌رسد.
حمایت از کسب و کارها در برابر کرونا

از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا مشاغل بسیاری دچار رکود شده‌اند، افراد در دعوی و در پرداخت دیون و بدهی‌ها از جمله پرداخت وجه چک و یا پرداخت اقساط مهریه، می‌توانند تقاضای اعسار (ناتوانی مالی) در پرداخت بدهی و یا کاهش اقساط بدهی خود را بدهند تا با در نظر گرفتن میزان درآمد و معیشت ضروری، بدهی قسط بندی شود و یا اقساط کاهش داده شود. با این اقدامات، حمایت از کسب و کارها در برابر کرونا صورت گرفت. در مجله دلتا به تشریح نحوه پرداخت بدهی در شرایط کرونا می پردازیم.

مستثنی کردن پرداخت تسهیلات کرونایی

براساس مصوبات جلسه چهل و هفتم ستاد ملی مقابله با کرونا، هرگونه حمایت دولت در دوران شیوع کرونا برای اقشار آسیب دیده از کرونا اعم از مشاغل و خانوارها از جمله پرداخت‌های بلاعوض، تسهیلات کسب و کارها یا وام‌ها و پرداخت‌های معیشتی، مشمول محدودیت‌های مقرر در ماده ۵ مکرر اصلاح قانون چک نخواهند شد.

این نوع حمایت‌ها و پرداخت‌ها در این دوران، بعنوان مستثنیات دین تلقی می‌شوند و توسط طلبکاران دولتی یا خصوصی و دستگاه‌ها اعم از سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌ها، قابل برداشت و قابل توقیف نخواهد بود.

علاوه بر پرداخت تسهیلات به صاحبان مشاغل آسیب دیده ازکرونا، همچنین بر اساس مصوبه دولت و ستاد ملی کرونا، برای کمک به مستأجران واجد شرایط، تسهیلاتی در قالب ودیعه اجاره به آنان پرداخت می‌شود.

برخی از مستأجران هم بخاطر داشتن چک برگشتی نگران هستند نتوانند تسهیلات کمک ودیعه اجاره را دریافت کنند؛ که با توجه به فضای ایجاد شده، به نظر می‌رسد از حجم نگرانی‌ها در این خصوص کاسته شود. حمایت از کسب و کارها در برابر کرونا قطعا اوضاع نابسامان کنونی را بهبود خواهد بخشید.

اینگونه حمایت‌های دولت در زمان کرونا تمامی بدهکاران را شامل می‌شود. مانند بدهکاران در موضوع مهریه، مقروضان وام‌های بانکی و حتی در رابطه با قبوض خدماتی (آب، گاز و …).

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مرخصی در دوران کرونا به چه صورت است؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …