این غذاها زخم را زودتر ترمیم می‌کنند!

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای همه ما پیش آمده است که دچار زخم و یا جراحتی شده باشیم. اما سؤال اینجاست که این زخم‌ها و یا جراحت‌ها، آیا سریع التیام پیدا کرده و یا مدت زیادی با ما همراه بوده است.
ترمیم سریع‌ تر زخم

همه ما می‌دانیم که یک رژیم غذایی سالم، برای سلامت کلی مهم است. اما آن‌چه می‌خورید نیز می‌تواند در ترمیم سریع‌ تر زخم نقش داشته باشد. این امر بسیار مهم است زیرا بهبودی آهسته می‌تواند زخم‌ها را در معرض عفونت و سایر مشکلات قرار دهد. با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.

مهم‌ترین چیزی که باید درک کنید آن است که حتی با یک زخم نسبتا کوچک، بدن وارد فازی می‌شود که ازپروتئین، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی اضافی برای ایجاد بافت جدید استفاده می‌کند. دراین فاز، باید به بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بپردازد و همزمان در مقابل آلوده شدن زخم هم مقاومت کند.

خوب شدن زخم

مواد غذایی لازم برای ترمیم سریع‌ تر زخم‌ها

پروتئین :

اگر پروتئین کافی دریافت نکنید، برخی از پروتئین‌های موجود دربدن به جای ترمیم زخم به سمت تامین انرژی بدن می روند. مواد غذایی مانند لوبیا، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، پنیر، سویا وآجیل سویا را مصرف کنید.

سبزیجات دارای برگ سبز :

سبزیجاتی چون اسفناج، جعفری، لوبیا سبز و سبزیجات دارای برگ تیره نقش مهمی را در انعقاد خون دارند. مصرف این سبزیجات نقش موثری در ترمیم سریع‌ تر زخم دارند.

ویتامین C :

این ویتامین آنتی اکسیدانی، برای سلول سازی بافت‌هایی مثل استخوان، پوست، دیواره رگ‌های خونی و بافت پیوندی، لازم و ضروری است. همین‌طور از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌نماید. مرکبات، کیوی، خانواده کلم، گوجه فرنگی، آناناس و انواع توت ها از مواد خوراکی حاوی ویتامین ث هستند.

ویتامین A :

این ویتامین به تولید گلبولهای سفید کمک می‌کند و نقش مهمی در مبارزه با عفونت در اطراف زخم‌ها دارد. مواد خوراکی حاوی ویتامین A عبارتند از:جگر، سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج، انبه، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی شیرین.

 روی :

روی درتقویت سیستم ایمنی، تقسیم سلولی و کلاژن‌سازی نقش موثری دارد. روی می‌تواند به ترمیم سریع‌ تر زخم کمک کند. این ماده مغذی در کره بادام زمینی، بادام و جوانه گندم یافت می‌شود.

هیدراته بمانید :

برای شفابخشی زخم و البته ارتقاء سلامت پوست، رساندن آب کافی به بدن الزامیست. درحالی که نوشیدن آب گزینه بهتری است؛ اما شیر، سوپ و آبمیوه‌های طبیعی نیز گزینه‌های سالمی هستند.

امگا۳ :

مصرف امگا ۳ به سبب دارا بودن اسید‌های چرب مفید، موجب کاهش التهاب و ترمیم سریع‌ تر زخم می‌شوند. مصرف مواد غذایی مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم کتان، گردو و خرفه در تامین امگا ۳ موثر خواهند بود.

خوب شدن زخم

نکات مهم:

  • احتمالا حدس می زنید که چه غذاهایی را نباید بخورید. مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی چون نوشابه، غذاهای فراوری شده، شکر و غلات تصفیه شده توصیه نمی شود.
  • مصرف مکمل‌ها نیز ممکن است در شرایطی خاص مفید واقع شود اما باید تحت تجویز پزشک مصرف شود.
  • اگر زخمی دارید که بهبود نمی‌یابد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است که عوارض جدی را به دنبال داشته باشد.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، برای یک برنامه رژیم غذایی مناسب به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب بهترین روش پانسمان زخم چیست؟ را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۱۲ ق٫ظ

    خیلی عالیه حرف نداره ممنون ازشما

    پاسخ

  3. عاطفه

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۴ ب٫ظ

    آلی بود

    پاسخ

  4. شهداد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۴۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…