تقسیم ارث در زمان حیات چگونه است؟

۲
3
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
هر کسی تا زمانی که در قید حیات است، می‌تواند هر نوع تصرفی در اموالش داشته باشد. برای مثال هر شخصی می‌تواند در زمان حیات اموالش را به دیگران منتقل کند و اطرافیان نمی‌توانند به این مساله اعتراضی داشته باشند.
تقسیم ارث در زمان حیات

هر شخصی می‌تواند تا زمانی که در قید حیات است برای اموالش تعیین تکلیف کند اما برای بعد از مرگ، این آزادی عمل وجود ندارد و بر طبق قانون، متوفی تنها برای یک سوم اموالش می‌تواند تصمیم‌ بگیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تقسیم ارث در زمان حیات می‌پردازیم.

تقسیم ارث در زمان حیات

اگر شخصی بخواهد در زمان حیات، اموال خود را بین ورثه تقسیم کند باید تعیین کند که این مال در زمان حیات او به ورثه منتقل شود یا بعد از فوت او. اگر این انتقال اموال برای زمان حیات باشد مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهد انتقال اموال را به بعد از مرگ موکول کند، تنها تا یک سوم آن را می‌تواند منتقل کند و بیشتر از آن منوط به رضایت سایر ورثه است.

افراد می‌توانند اموال خود را با صلح عمری به دیگران ببخشند. در این صورت به فرد وکالت داده می‌شود که از ملک مالک استفاده کند. لازم به ذکر است که اگر شخصی در زمان حیات، مال خود را به رایگان به شخص دیگری منتقل کند هبه نامیده می‌شود.

در مجموع و به طور کلی افراد تا زمان حیات، برای هر دخل و تصرفی در اموال‌شان آزاد هستند و تمام نقل و انتقالات‌شان به سایر افراد، قانونی و مشروع است. اما اگر متوفی در زمان حیات با اجبار یا با فریب اموال خود را به نحوی به دیگران منتقل کند، ورثه می‌توانند با اثبات فریب‌کارانه بودن تقسیم اموال، درخواست خسارت بدهند و از حق فسخ خود استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر تقسیم ارث خانه به چه صورت انجام می‌شود؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …