انتشار چت خصوصی چه عواقبی در پی دارد؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون انتشار تصاویر و اسکرین شات از چت شخصی افراد جرم به حساب می‌آید.
مجازات انتشار چت خصوصی

گاهی اوقات پیش می‌آید که بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند اسکرین شات و چت‌های خصوصی خود با دیگران را در فضای مجازی منتشر کنند، اما قانون‌مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ و در ماده ۱۶ قانون جرایم‌رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی انتشار چت خصوصی و مجازات آن می‌پردازیم.

انتشار چت خصوصی

باید به این نکته توجه داشت که اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده و صرفا در بند ۸ قانون واحده “احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق افراد” نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته است. همچنین بر اساس ماده ۶۶۹ قانون ‌مجازات ‌اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا ۷۴ ضربه‌شلاق یا تا دوسال حبس دارد. بنابراین به افراد توصیه می‌شود در صورت هر تهدیدی شکایت کنند. قانون به صراحت بیان کرده که تمامی متن‌ها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس بوک و … بعنوان دلیل از فرد شاکی پذیرفته می‌شود و دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک را بررسی کرده و در صورت تائید، مبنای صدور حکم قرار می‌گیرند.

مجازات انتشار چت خصوصی

مجازات انتشار چت خصوصی

در قانون مجازات اسلامی افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای ‌‌نقدی، ۷۴ ضربه شلاق و تا دو سال حبس درنظر گرفته است و چت‌ها و ایمیل‌ها و متن‌ها در فضا مجازی به عنوان دلیل پذیرفته است. در برخی پرونده‌های قضایی در پلیس فتا مشاهده می‌شود که علت اصلی نزاع یا درگیری افشای عکس خصوصی یا چت و پیامک‌های یکی از طرفین دعوا در شبکه‌های اجتماعی بوده است. در حالی که افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که در قانون مجازات اسلامی به طور کلی در این خصوص جرم مشخص و مجازات آن هم تعیین شده است. قانون‌مجازات‌ اسلامی، در ماده ۷۴۵ بیان می‌دارد: هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد؛ بنابر این ماده افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم شناخته شده و مجازات آن، جزای ‌‌نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته شده است. البته اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخص تعریف نشده‌ اما صرفا در ماده ۸ قانون “احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی” نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌ است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مزاحمت در فضای مجازی را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۱:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …