کشف دهانه سه گانه جدید در مریخ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مریخ در عمر ۴.۶ میلیارد ساله خود با سیارک‌ها و دنباله‌دارهای زیادی برخورد کرده و اخیرا یک دهانه سه‌گانه جدید در مریخ کشف شده است.
دهانه سه گانه جدید در مریخ

روی سطح مریخ بیش از ۴۳ هزار دهانه با ابعاد بزرگ‌تر از ۵ کیلومتر به چشم می‌خورد و برخی از مناطق باستانی با ضربات بیشتری مواجه شده‌اند. در ارتفاعات باستانی این سیاره سرخ به نام «Noachis Terra» که نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش برخوردهای سهمگینی را تجربه کرده، اخترشناسان یک دهانه سه گانه پیدا کرده‌اند که از سه حوضه تشکیل شده و با یکدیگر تداخل دارند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این دهانه سه گانه جدید در مریخ می‌خوانید.

کشف دهانه سه گانه جدید در مریخ توسط ناسا

این دهانه نسبت به سایر دهانه‌ها ابعاد نسبتا کوچکتری دارد به گونه‌ای که ابعاد کوچکترین و بزرگترین آن‌ها به ترتیب به ۲۸ و ۴۵ کیلومتر می‌رسد. پهنای برخی از دهانه‌های موجود در این منطقه به ۱۴۰ کیلومتر می‌رسد. در حال حاضر نمی‌دانیم این دهانه چگونه شکل گرفته و شاید یک برخورد مسئول چنین موضوعی باشد.

محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که شاید این جسم پیش از برخورد با سطح مریخ به سه قطعه تقسیم شده. دهانه‌های دوگانه و سه‌گانه غیرمعمول هستند، اما برای اولین بار با چنین دهانه‌هایی روبه‌رو نمی‌شویم و در گذشته شاهد وجود آن‌ها روی مریخ و زمین بوده‌ایم، هرچند تمام آن‌ها به یک شکل ایجاد نشده‌اند.
اخترشناسان در سال ۲۰۱۵ موفق به شناسایی یک دهانه سه گانه جدید در مریخ در «Elysium Planitia» شدند که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در آن زمان دانشمندان اعلام کردند که چنین دهانه‌ای می‌تواند نتیجه برخورد یک سیارک باشد که با ورود به اتمسفر، شکسته یا اینکه یک سیارک کوچک‌تر در حال چرخش دور یک جفت باینری بزرگتر باعث ایجاد آن شده است.
کشف دهانه سه گانه جدید در مریخ

برخی محققان از این موضوع خبر می‌دهند که دهانه‌های دوگانه به علت سیارک‌های دوگانه ایجاد شده‌اند یا اینکه یک جسم سنگی در تماس با سطح باعث شکل‌گیری این دهانه‌ها شده‌اند. تصور می‌شود که تنها حدود ۲ درصد از کل سیارک‌ها دارای دو یا چندین بدنه باشند که البته به معنای آن نیست که نمی‌توانند روی سطح سیاره‌ها تاثیر بگذارند.

در صورتی که این جسم ۴ میلیارد سال پیش با ورود به اتمسفر مریخ به سه قطعه تقسیم شده باشد، یعنی این سیاره سرخ در گذشته اتمسفر سخت‌تری نسبت به امروز داشته و می‌تواند نشان‌دهنده رطوبت و گرما نیز باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «ناسا در آستانه راه‌اندازی اولین شبکه هواشناسی روی مریخ است» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…