تیمچه حاجب‎الدوله، ملاقات با تاریخ (+ویدئو)

۰
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تیمچه حاجب‎الدوله، ملاقات با تاریخ و تیمچه حاجب‌ الدوله یکی ازنقاط دیدنی بازار تهران است.هر روزتعداد زیادی ازهموطنان برای خرید و نیز دیدن معماری زیبای آن به این محل می روند. تیمچه حاجب‎الدوله

به گزارش مجله دلتا؛ تیمچه دربازارهای ایران ،حیاطی است که چهار طرف آن مغازه یا اتاق دارد. دربازارتهران از این تیمچه بسیار است که معروف‌ ترین آن‌ها می‌توان همین تیمچه حاجب‌الدوله و تیمچه مهدیه است که بازار ترمه درآن واقع شده است .

تیمچه حاجب‌الدوله دردوره قاجارتوسط «حاج علی خان حاجب الدوله» ساخته شد. دیدن معماری زیبا وهنری که در ساخت این تیمچه به کاررفته است هرگزاز یادتان نخواهد رفت .

برای رفتن به تیمچه حاجب‌الدوله باید ازورودی اصلی بازارتهران در «سبزه‌ میدان» به بازار کفاش‌ ها بروید و  پس ازپیمودن مسیری  کوتاه به دالان ورودی پر رفت و آمد این تیمچه که درسمت چپ شما واقع شده است می رسید.

تیمچه حاجب‎الدوله

درهمین سمت مغازه فروش تولیدات دکوری قرار دارد که نشانه خوبی برای پیدا کردن این تیمچه دربازار شلوغ تهران است .

درتیمچه حاجب‌الدوله بیشتر مغازه‌ها ،ظرف و محصولات دکوری را می فروشند.تیمچه حاجب‌الدوله همچنین از محل‌هایی است که گردشگران خارجی که به بازار تهران می‌آیند در برنام های گشت و گذار خود از دیدن غفلت نمی کنند.

تیمچه حاجب‎الدوله

درطبقه دوم مغازه‌های این تیمچه ، شیشه رنگی‌های زیبایی دورتادورآنرا به صورت منظم و هماهنگ پوشانده است که با نگاهی به

سقف زیبا با کاشی‌کاری و آجرهای زرد رنگ از دیدن معماری زیبای ایرانی شگفت زده خواهید شد. نمونه بارزاصالت معماری زیبای ایرانی دراین بنا، تیمچه کوچک واقع درغرب مجموعه حاجب‌الدوله است که تاق‌های مقرنس در آن یادآور مقرنس‌های معمول در خانه‌های اعیانی دوره قاجاریه است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۰ به ثبت ملی رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…