شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نمی‌توان به طور کلی پدر یا مادری را که حضانت به عهده او نیست، از ملاقات با فرزندش منع کرد، چرا که این کار برخلاف قانون است. اگر به غیر این صورت عمل شود، دادگاه به حل این موضوع می‌پردازد.
شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق

بعد از طلاق مسئله حضانت فرزندان پیش می‌آید. به موجب آن، در نهایت کودک تحت حضانت یکی از والدین قرار می‌گیرد. پس از آن، مسأله ملاقات با فرزند مطرح می‌شود. در این نوشتار از مجله‌ دلتا به موضوع شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق می‌پردازیم.

توجه به این نکته ضروری است که حضانت مخصوص کودکان است و با رسیدن به سن بلوغ یعنی در پسران ۱۵ سال تمام قمری و در دختران ۹ سال تمام قمری، پایان می‌یابد.

در ضمن حضانت پسر و دختر تا سن ۷ سالگی به دلیل رعایت مصلحت طفل، به مادر واگذار می گردد مگر اینکه بین زوجین توافق دیگری شده باشد.

شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق

به موجب ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به علت طلاق یا به هر علت دیگر پدر و مادر طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از آن‌ها که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت ملاقات، نحوه آن و مکان ملاقات توافق شده باشد، طبق همان توافق عمل می‌شود.

اما در صورتی که توافق حاصل نشود، دادگاه در حکم خود؛  مدت ملاقات، نحوه آن و مکان آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، معین می‌کند.

معمولاً دادگاه‌ها یک روز یا دو روز آخر هفته را به این امر اختصاص می‌دهند. گفته می‌شود ملاقات بیش از این با شخصی که حضانت را به عهده ندارد، موجب اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می‌شود.

اما سلب کلی حق ملاقات از پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست، برخلاف قانون است و دادگاه نمی‌تواند حکم به آن بدهد مگر در موارد خاص.

شرایط ملاقات فرزند

 

امتناع از تحویل فرزند

کسی که حضانت فرزند با اوست نمی‌تواند مانع ملاقات طرف دیگر شود.

در غیر این صورت طرف دیگر می‌تواند با دادن دادخواست به دادگاه، از طریق دفتر‌خدمات الکترونیک قضایی، تقاضای ملاقات با فرزند را مطرح کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حضانت فرزند قبل از طلاق را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…