چرنوبیل؛ شهر ممنوعه‌ گردشگران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرنوبیل نام یک نیروگاه برق هسته‌ای در شمال اوکراین است که محل وقوع بدترین فاجعه هسته‌ای دنیاست.
چرنوبیل

نیروگاه چرنوبیل که قبلا در مرکز منطقه ممنوعه‌ای به مساحت هزار مایل مربع قرار داشت، از وقتی مینی سریال HBO درباره این تراژدی پخش شد، در بین توریست‌ها به سرعت به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شد. با مجله دلتا و شناخت بیشتر این شهر ممنوعه و حادثه اتمی چرنوبیل همراه باشید .

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ یک رآکتور در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل منفجر و و بارانی از مواد رادیواکتیو را در سرتاسر اروپا منتشر کرد. در حالیکه خود انفجار باعث مرگ ۳۱ نفر شد، میلیون‌ها نفر نیز در معرض میزان خطرناکی از تشعشعات رادیواکتیو قرار گرفتند.

در مورد تعداد عارضه‌هایی که نهایتا منجر به مرگ در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این تشعشعات، اختلافات زیادی وجود دارد. علی‌رغم اینکه سازمان ملل تعداد ۹ هزار مورد مرگ به خاطر سرطان را تا سال ۲۰۰۵ پیش بینی کرد، بعدا منابع دیگر، مرگ و میر نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را در اثر مشکلات و بیماری‌های مربوط به فاجعه چرنوبیل برآورد کرده‌اند.

نیروگاه چرنوبیل

رییس جمهور اوکراین در گزارشی در وب سایت رسمی خود بیان می‌کند: “چرنوبیل مکانی منحصر به‌فرد روی کره زمین است که طبیعت آن بعد از یک فاجعه انسانی که به  معنای واقعی کلمه به “شهر ارواح” تبدیل شد، دوباره احیا شده است. ما باید این مکان را به دنیا یعنی دانشمندان، بوم شناسان، مورخان و توریست‌ها نشان دهیم”.

اکنون چرنوبیل به یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها در بین پدیده‌ای معروف به “گردشگری سیاه” تبدیل شده است. گردشگری سیاه اصطلاحی است که به بازدید از مکان‌هایی که به مرگ و درد و غم ربط دارند، مثل کمپ‌های متمرکز نازی در اروپا و موزه  ۹/۱۱در نیویورک اتلاق می‌شود. این حرکت باعث افزایش زیاد استقبال توریست‌ها در ماه‌های اخیر و خصوصا از زمان پخش موفقیت‌آمیز سریال چرنوبیل شده است.

سفر یک روزه به چرنوبیل به این صورت است که گردشگران سوار اتوبوس‌های واقع در مرکز کیف (پایتخت اوکراین) می‌شوند و بعد از طی مسافتی ۱۲۰ کیلومتری به منطقه می‌رسند و در آنجا می‌توانند آثار و بقایای به جا مانده از قربانیان فاجعه، روستاهای متروکه را ببینند و در تنها رستوران شهر چرنوبیل ناهار بخورند. تور چرنوبیل

بعد از صرف ناهار تور لیدرها توریست‌ها را به دیدن رآکتور شماره ۴ می‌برند که از سال ۲۰۱۷ گنبد فلزی بسیار بزرگی به ارتفاع ۱۰۵ متر آن را پوشانده است تا هسته منفجر شده را محصور کند. تور یک روزه چرنوبیل با پیاده‌روی در اطراف پریپیات خاتمه می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری سیاه بیشتر مطلب مقاصد گردشگری سیاه در ایران را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…