مزاحمت در اینستاگرام

۳
1
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
افراد مزاحم با ایجاد حساب کاربری فیک و مخفی کردن هویت واقعی خود، موجبات مزاحمت در اینستاگرام را برای دیگران فراهم می‌کنند.
مزاحمت اینستاگرامی

اینستاگرام از جمله پرکاربردترین اپلیکیشن‌هایی است که دارای چند میلیون کاربر فعال در ایران است. مزاحمت از طریق اینستاگرام موضوعی است که برای بسیاری از افراد، ایجاد تنش و اضطراب می‌کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شکایت از مزاحمت اینستاگرامی می‌پردازیم.

آیا ایجاد مزاحمت در اینستاگرام جرم است؟

قانون خاصی در رابطه با جرائم صورت گرفته در اینستاگرام تصویب نشده است. با این‌حال طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه کسی، به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب؛ به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد‌ شد.» حقوق‌دانان، اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را نیز مشمول این ماده قانونی دانسته‌اند.

با توجه به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه مزاحمت از طریق اینستاگرام، مشمول موارد و مصادیق زیر باشد، تحت عنوان جرایم زیر، با شکایت شاکی خصوصی، تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت:

  • ایجاد مزاحمت‌
  • تهدید به اخاذی و باج خواهی
  • فحاشی
  • توهین
  • تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  • تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

همچنین اگر بتوان ثابت کرد که مزاحم اینستاگرامی، اقدام به نشر اکاذیب (یعنی انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع، به قصد ضرر رساندن به دیگران) کرده است، مشمول جرم اتهام افترا و نشر اکاذیب نیز می‌شود. مجازات این جرم از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق است.

در صورتی‌که مورد مزاحمت از طریق اینستاگرام قرار گرفتید، می‌توانید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، اقدام به شکایت از مزاحم اینستاگرامی کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مجازات منتشر کردن عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …