قیمت خانه درگران‌‎ترین‎ منطقه تهران چقدر است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

قیمت خانه در گران‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه یک، به ۱۵ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان رسیده است.

بازار متلاطم و نا آرام مسکن که از ابتدای امسال آغاز شده هنوز آرام نشده است، با این حال به سبب افزایش افسار ‌گسیخته قیمت‌ها، معاملات خرید و فروش خانه در مقایسه با تیرماه و ماه مشابه پارسال به ترتیب ۹.۲ و ۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا؛ بنا بر اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت آپارتمان شهر تهران در تیرماه امسال نسبت به خرداد ماه در هر متر مربع ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. در این میان بیشترین افزایش درمنطقه ۵ ثبت شده که در مقایسه با تیرماه پارسال ۷۱.۸ درصد افزایش قیمت داشته و به متری ۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسیده به طوری که در منطقه ۵ فقط از خرداد تا تیرماه امسال میانگین قیمت ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت خانه

 

اما بیشترین میانگین قیمت خانه، به منطقه یک اختصاص داشته‎است. متوسط قیمت آپارتمان در منطقه یک هم‌اکنون متری ۱۵ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان شده که در مقایسه با فروردین ماه، ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت خانه در منطقه یک نسبت به تیرماه پارسال که میانگین قیمت‌‎ها در آن زمان حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود ۵۵.۲ درصد بیشتر شده و به گفته کارشناسان؛ علت اصلی آن، افزایش معاملات ناشی ازتقاضای سفته ‌بازانه در این منطقه بوده‎است.

جالب این است که تیرماه سال ۹۶، میانگین قیمت خانه در منطقه ۱ در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۱۰۰ هزار تومان کمتر بود چرا که پارسال تقاضای خرید آپارتمان در این منطقه  اندک بود اما به یکباره امسال منطقه یک با افزایش معاملات روبه‎‎رو شد .

بررسی معاملات خانه و آپارتمان در شهر تهران طی تیرماه امسال حاکی است؛ پس از جهش قیمت از اردیبهشت ماه به بعد، معاملات در دو ماه اخیر ۲۲ و ۹.۲ درصد ریزش کرده است.

در پی جهش یکباره قیمت، معاملات آپارتمان پس از آن‌ که در اردیبهشت ماه امسال ۱۶.۷ درصد در مقایسه با همین ماه درسال گذشته افزایش یافت، در ماه های خرداد و تیر به ترتیب ۳.۱ و ۷ درصد کاهش یافت، همچنین در دو ماه یادشده خرید وفروش خانه ۲۲ و ۹ و ۲ دهم درصد در مقایسه با ماه پیش از آن افت کرد.

بر اساس این گزارش؛ ازسوی دیگر آمارها حاکی است، روند تغییر مسیر خانوارها با توان مالی متوسط و پایین به سمت آپارتمان های قدیمی‌ساز ادامه دارد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نشان می­‎دهد؛ برغم اینکه  آپارتمان‎های تا پنج سال ساخت با ۴۳.۸ درصد، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داده­ اند، این میزان درمقایسه با تیرماه پارسال ۲.۴ درصد کاهش یافته و در مقابل به تعداد معاملات آپارتمان‎هایی با عمر بیش از ۱۵ سال، ۴.۲ درصد افزوده شده است.

بیشترین تعداد مبایعه ‌نامه‎ها در منطقه ۵ با ۱۳.۲ درصد از کل خرید و فروش‌ ها انجام شده است. بعد از آن مناطق ۴ و۲ به ترتیب با ۹ و ۷.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع ۷۱ درصد از کل معاملات خانه در تیرماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه‌ ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۱،۱۵، ۸، ۷ و ۱۱ بوده و در ۱۲ منطقه‌ دیگر؛ ۲۹ درصد از کل قراردادها بسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…