نحوه شکایت از کارفرما بابت دستمزد

۲
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با شروع کار در کارگاه (شرکت)، کارگر مستحق دریافت حقوق و مزایا در برابر کار برای کارفرما می‌گردد . قانونگذار نیز برای حفظ حقوق طرفین قانون کار را برای آنان تدوین و تنظیم کرده است. هر قراردادی دارای اصول و شرایطی است که طرفین در زمان انعقاد آن مکلف به انجام آن هستند.
شکایت از کارفرما

از جمله اصولی که باید در قرارداد کار ذکر شود عبارت است از: مشخص کردن نوع کار، حقوق و دستمزد، ساعات کار، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد و سایر مواردی که طبق عرف و عادت ایجاب می‌کند که در قرارداد مشخص شود. گاهی با وجود ذکر میزان حقوق در قرارداد ممکن است کارفرما حق السعی کارگر را نپردازد و یا قراردادی نبندد و حق السعی کارگر را پرداخت نکند. کارگر برای دریافت حقوق و دستمزد معوقه خود نیاز است اقدامات قانونی را انجام دهد. به همین دلیل به بررسی شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق و نحوه و مراحل شکایت از کارفرما می پردازیم. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

شکایت

شکایت از کارفرما بابت حقوق

کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق، باید به اداره کار مراجعه نماید. به دلیل آنکه کلیه دعاوی مربوط به حقوق و مزایا و سنوات و غیره مرجع صالح به رسیدگی آن اداره کار است ولی درمورد دعاوی ناشی از آسیب جسمی و حیثیتی و غیره مرجع صالح به رسیدگی دادسراست. بنابراین برای خواسته خود که دریافت حقوق معوقه است، به اداره کار مراجعه نماید و با تنظیم دادخواست، به اداره کار مراجعه نماید و با تنظیم دادخواست و ارائه کلیه مدارک لازم، شروع به رسیدگی آغاز می‌شود.

تنظیم شکایت

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق

نحوه و مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق در اداره کار به ترتیب زیر صورت می‌گیرد:
کارگر ابتدا باید سوابق بیمه خود را جمع آوری کند، سپس به اداره کار مراجعه نماید و از آن ها نامه‌ای برای شعبه بیمه گزاران دریافت کند و سپس با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی کلیه سوابق بیمه خود را جمع آوری نماید.
سپس با مراجعه به اداره کار فرم‌های دادخواست را تکمیل کرده و کلیه مدارک و سوابق خود را همراه با دادخواست به اداره کار تحویل می‌دهد و نامه سازش دریافت می‌کند.
نامه سازش به کارفرما داده می‌شود و جلسه سازش بعد از دو هفته تشکیل می‌گردد در صورت سازش که مشکل حل می‌گردد ولی در صورتی که سازشی انجام نشد و یا کارفرما حضور پیدا نکرد، جلسه تشخیص تشکیل شده و رای جلسه سازش به طرفین ابلاغ می‌شود.
در صورتی که طرفین اعتراضی داشته باشند، نامه به شورای حل اختلاف می‌رود و طرفین حاضر دلایل و مستندات خود را ارائه می‌نمایند و رای نهایی صادر می‌گردد.
در صورتی که کارفرما طلب کارگر را تادیه نکند و از انجام آن سرباز زند، اجراییه صادر می‌گردد که به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه باید مراجعه گردد. اجرای احکام اخطاریه با مهلت ۱۰ روز برای اجرای حکم به کارفرما مهلت می‌دهد. در صورت استنکاف از اجرای حکم، لیست دارایی و اموال یا حساب بانکی به اجرای احکام برای توقیف دارایی یا اموال و یا حساب بانکی اقداماتی صورت خواهد گرفت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “نحوه شکایت از فرزند” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۱۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. فتحی

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

    مطالب بسیار عالی و کاربردی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …