افزایش اجاره در تابستان به سود چه کسانی است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

افزایش اجاره بها دوباره نگران کننده شده است. مستاجرانی که این روزها به بنگاه های املاک مراجعه می‌کنند با قیمت های پیشنهادی عجیبی برای اجاره روبه رو می‌شوند ونحوه برخورد برخی مشاوران و سکوت معنادار آن ها به نوعی نشان دهنده تایید قیمت های پیشنهادی مالکان است .

 

افزایش اجاره بها

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین ، افزایش اجاره ‌بها کم کم چهره خود را نشان می دهد و در این میان واسطه های ملکی که می دانند در فصل جابه‌جایی ها میزان معاملات رهن و اجاره افزایش می یابد ،هیچ واکنشی به نرخ‌ های پیشنهادی مالکان به سود مستاجران نشان نمی‌دهند.

 در همین ارتباط بخوانید:

آیا نرخ اجاره تا بهار ۹۷ ثابت می ماند؟

پیش بینی اجاره بها در تابستان ۹۷

بر اساس نرخی که در مردادماه ۹۵ اتحادیه مشاوران املاک به بنگاه های املاک اعلام کرده است ، کمیسیون اجاره خانه و آپارتمان  یک چهارم اجاره ماهانه ازهریک از طرف های معامله به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.بنابراین هرقدر که اجاره بها بیشتر باشد سود بنگاه های املاک نیز افزایش می یابد.

اما ازسوی دیگر برخی بنگاه های املاک به طرف های معامله می‌گویند،برای پرداخت نکردن مالیات وکم شدن هزینه ‌هایشان نیازنیست کد رهگیری دریافت کنند. این درحالی است که ،مسوولان اتحادیه مشاوران املاک تاکید می کنند که ارایه نکردن کد رهگیری عواقبی خطرناک برای طرف های  معامله دارد، یعنی اگر پول پیش مستاجران از بین برود ،شکایت آن ها در هیچ مرجع قانونی رسیدگی نخواهد شد.

در باره کد رهگیری بیشتر بدانید:

سلامت معاملات در گرو داشتن کد رهگیری

بنابراین گزارش، حباب بازار اجاره این روزها مستاجران را درمانده کرده است. از یک سو هزینه ‌های زندگی بیشتر شده و از سوی دیگر،مالکان بهانه افزایش قیمت مسکن و نیز رشد بازارهای موازی،افزایش اجاره بها را دامن زده اند.

2 33 افزایش اجاره در تابستان به سود چه کسانی است؟

به هر حال تحلیل‌گران می‌گویند: «افزایش این روز های قیمت خانه و آپارتمان کاملا حبابی است و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. بخشی قابل توجه از خریداران خانه و آپارتمان را سوداگران تشکیل می‌دهند. کاهش ۶.۳ درصدی معاملات مسکن در فروردین ماه امسال در مقایسه با همین ماه درسال گذشته وافزایش ۵۲ درصدی معامله خانه‌ های بیش از ۶۰۰ میلیون تومان، این موضوع را تایید می کند».

در موقعیت کنونی، پیش‌بینی‌ها هم چندان درست نیست. اغلب کارشناسان می گویند:« با توجه به افزیش نرخ دلار و قیمت خانه ، افزایش اجاره بها در فصل تابستان طبیعی است اما،هیچ کس رقم واقعی آنرا اعلام نمی کند ومستاجران هم ازنرخ های واقعی اجاره بها بی خبرند».

به عنوان نمونه «حسام عقبایی» ، نایب رییس اتحادیه املاک می گوید: «در شهرهای بزرگ نسبت به تقاضا نرخ اجاره ‌بها افزایش خواهد یافت”. او می افزاید “یکی از عواملی که باعث افزایش اجاره بها می‌شود، سوداگری دربازار اجاره است و اجاره بها ،حباب‌ گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و برخی از سوداگران عامل رشد سفته‌ بازانه نرخ اجاره‌ بها در بازارند».

این رویداد در شرایطی ایجاد شده است که «مصطفی قلی خسروی» رییس اتحادیه مشاوران املاک چند روز پیش به یکی از رسانه‌ها گفته بود:«زمانی که مردم و یا مشاوران املاک می‌گویند گرانی در این بازار ایجاد شده، تمام کالاها گران می‌شود، بنابراین باید صبورانه در این بازار کارها را پیش ببریم». برای خواندن این خبر اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…