املاكی كه طبق دستور مراجع قضایی بازداشت می‌شوند اعم از اينكه دارای سند مالكيت باشند يا نباشند، طبق دستور همان مراجع از آنها رفع بازداشت می‌گردد.

یکی از اهداف اساسی قانون ثبت اسناد و املاک، حفظ مالکیت مالکان و صاحبان حق نسبت به آنها است تا مانع از تعدی دیگران شده و مالکیت افراد از امنیت بهره‎مند باشد. اما گاهی برخی از اصطلاحات ثبتی کمی مبهم است و برای افراد ایجاد سوال می‌کند. به همین منظور بر آن شدیم در مجله‎ دلتا برخی اصطلاحات در قانون ثبت اسناد و املاک که دانستن آن برای همه ما ضروری است شرح داده ‎شود.

استعلام ثبت 

دفاتر ثبت اسناد رسمی باید هنگام هرگونه معامله نسبت به املاک جاری، قبلا وضعیت ثبتی آنها را از اداره ثبت محل و قوع ملک استعلام کنند. همچنین پاره‌‌ای از دستگاههای اجرائی ذیربط و یا مراجع صالح قضایی نیز در مواقع ضروری و لازم مجازند وضعیت ثبتی املاک جاری را استعلام کنند.

بازداشت املاک

املاک ثبت شده با توجه به تقاضای مراجع قضائی از قبیل محاکم و دادسراهای عمومی و انقلاب و شعب بازپرسی، اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت است.

رفع بازداشت املاک

املاکی که طبق دستور مراجع قضایی بازداشت می‌شوند اعم از اینکه دارای سند مالکیت باشند یا نباشند، طبق دستور همان مراجع از آنها رفع بازداشت می‌گردد. پس از وصول دستور رفع بازداشت معمولا باید موارد زیر رعایت شده باشد.

۱.دارای مهر و نشان مرجع قضایی باشد.

۲. به نامه قبلی که موجب بازداشت شده اشاره شود.

۳. مشخصات کامل ملک شامل پلاک ثبتی و …. موجود باشد.

اصطلاحات ثبتی املاک

اعیان ؛ یکی از اصطلاحات ثبتی

اعیان در اصطلاح ثبت به آنچه روی زمین ساخته می‌شود اطلاق می‌‎گردد. گرچه از نظر حقوقی کلمه زمین خود دلالت بر عرصه و اعیان می‎کند ولی در موضوع ثبت منظور از اعیان، ساختمان و بنایی است که روی زمین (عرصه) بنا می‌شود.

ماده ۴۵ آئین‌نامه قانون ثبت 

با تصویب طرح‌ راهنما و جامع شهر‌ها و نیز در اثر توسعه، تعریض، ایجاد و احداث معابر و خیابان‌های جدید، بسیاری از املاک در مسیر معابر و خیابان‌های تازه تاسیس واقع شده و گاهی کل ملک و یا در بعضی موارد قسمتی از آن در مسیر معابر مذکور واقع می‌شوند که در این هنگام ادارات ثبت حسب اطلاع خودشان یا اعلام شهرداری و یا مراجعه مالک موظف به اجرای ماده ۴۵ آیین‌ نامه قانون ثبت است.

دفترچه متمم اسناد مالکیت

دفترچه‌ای است بهادار که بعد از پر شدن ستون‎های نقل و انتقالات سند مالکیت که در صفحات آخر اسناد مالکیت پیش‌بینی شده است، با تقاضای مالک و با رعایت تشریفات به آن ضمیمه می‎گردد. امروزه از این دفترچه تقریبا خبری نیست چرا که تمام اسناد تک‎برگ شده‌اند و سابقه‌ای از مالکان قبلی در آن نیست.

اصطلاحات ثبتی ملکی

اصلاح حدود

یکی از اصطلاحات ثبتی اصلاح حدود است. چنانچه در اثر تغییر وضعیت در مجاوران املاک ثبت شده، تغییری در وضع حدود اربعه ملکی که دارای سند مالکیت است بوجود آید و یا به عبارت دیگر یک یا چند ضلع از ابعاد ثبت شده‌ که قبلا به پلاک شخصی محدود شده در اثر تغییر وضع مجاوران به کوچه یا گذر محدود شود، مالک می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای اصلاح حدود کند. این موضوع خصوصا در هنگام اصلاح گذرها و خیابان‌ها و احداث اتوبان‌ها کاربرد دارد. جایی که مالک می‎تواند یک قطعه زمین بلااستفاده مجاور را از مالک یا شهرداری خریده به ملک خود متصل کند.

ماده ۱۴۹ الحاقی قانون ثبت

بسیار اتفاق افتاده املاکی در گذشته با مساحتی معین مورد معامله واقع شده ولی بعد معلوم شده که دارای اضافه مساحت است، در صورتی که اضافه مساحت ناشی از تغییر طول وابعاد ملک نباشد، مالک از اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست اصلاح مساحت کرده و پس از پرداخت بهای اضافه مساحت (به نرخ روز معامله) در وجه مالک اولیه یا واریز مبلغ در صندوق ثبت، سند مالکیت اصلاح می‌گردد.

اعتبار اسناد مالکیت

اسناد مالکیت صادر شده از طرف ادارات ثبت همیشه معتبراند و فقط با حکم قطعی مراجع قضایی یا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قابل ابطال است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل در معاملات ملکی “وکالت بلاعزل در معاملات ملکی” را مطالعه کنید.

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مرداد ۱۳۹۹ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ تیر ۱۳۹۹ در ۷:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …