مدیر ساختمان چه وظایف و اختیاراتی دارد؟

۱۱
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آتش سوزی یکی از حوادثی است که ممکن است هر لحظه رخ بدهد بنابراین بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی از مهم‌ ترین وظایف مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان باید بر اساس متراژ هر واحد سهم هر واحد را در بیمه آتش سوزی مشخص کرده و ساختمان را در برابر این حادثه بیمه کند.
وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان مهم‌ترین عضو مجتمع مسکونی است. اداره‌ ساختمان، بدون حضور او کاری دشوار است. مدیر ساختمان باید توسط مجمع عمومی مالکان مجتمع های مسکونی انتخاب شود. براساس قانون تملک آپارتمان ها، مجمع عمومی مالکان در هر ساختمان از همه مالکان واحدهای آپارتمانی تشکیل می‌شود. در این نوشتار وظایف مدیر ساختمان بر اساس قانون تملک آپارتمان ها بررسی شده است. با مجله دلتا همراه باشید.

حق الزحمه مدیر ساختمان

وظایف مدیر ساختمان

۱.محاسبه مقدار شارژ ماهیانه هر واحد

مدیر یا مدیران ساختمان باید شارژ ماهیانه هر واحد را محاسبه کرده و از مالکان بخواهند تا شارژ را در اولین فرصت پرداخت کنند.

مقدار شارژ ماهیانه هر واحد با روش‌ های مختلفی مانند محاسبه بر اساس نفرات، متراژ واحد، شارژ ثابت و شارژ متغیر محاسبه می‌شود. البته می‌توان با ترکیبی از این روش ها، شارژ ماهیانه هر واحد را محاسبه و دریافت نمود.

۲.رسیدگی به اعتراض ساکنان

در صورتی که هر یک از ساکنان نسبت به روش اجرایی مدیر یا هیئت مدیره اعتراضی داشته باشند، می‌توانند به مدیر مراجعه کنند.

مدیر موظف است که به اعتراضات توجه کرده، و ساکنین را نسبت به روش اجرایی خود قانع کند. برای مثال یکی از قوانین ساختمان، دریافت شارژ ماهیانه از ساکنان است. فرقی نمی‌کند ساکنان به طور دائم در ساختمان حضور داشته باشند یا نداشته باشند. اما ممکن است که یکی از مالکان نسبت به این قانون معترض باشد.

به این دلیل که چرا در صورت عدم حضور در واحد مسکونی، همچنان باید شارژ ماهیانه را پرداخت کند. در این موارد مدیر موظف است که به اعتراض مالک رسیدگی و در صورت صلاحدید، شارژ ماهیانه خدمات عمومی ساختمان را از او دریافت کند.

۳.بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی

آتش سوزی یکی از حوادثی است که ممکن است هر لحظه رخ بدهد. بنابراین بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی از مهم‌ ترین وظایف مدیر ساختمان است.

مدیر ساختمان باید بر اساس متراژ، سهم هر واحد را در بیمه آتش سوزی مشخص کند. زیرا ساختمان باید در برابر این حادثه بیمه شود. در صورت بروز آتش سوزی در یک ساختمان بیمه نشده، مدیر ساختمان موظف به پرداخت خسارت به مالکان و ساکنان ساختمان است.

اختیارات مدیر ساختمان

اختیارات مدیر ساختمان در صورت عدم پرداخت شارژ

در صورتی که مالکی حق شارژ ساختمان را پرداخت نکرده باشد، مدیر ساختمان موظف است برای او ابلاغیه‌ ای ارسال و وی را از بدهی اش  مطلع کند.

اظهار نامه باید در فرم‌ های مخصوص دادگاهی و در سه نسخه تهیه و در دبیرخانه دادگاه به ثبت برسد. مامور دادگاه ابلاغیه را به مالک بدهکار ابلاغ می‌کند. مالک بدهکار موظف است که در مدت ۱۰ روز بعد از دریافت اظهارنامه، بدهی خود را پرداخت کند.

در صورتی که مالک بدهی خود را در مدت مذکور پرداخت نکند، مدیر می‌تواند خدمات تاسیساتی مثل آب، برق و گاز واحد بدهکار را قطع تا وی مبلغ بدهی خود را به مدیر ساختمان پرداخت کند.

البته شایان ذکر است که مدیر ابتدا باید اظهارنامه را ابلاغ و در صورت عدم توجه مالک، خدمات تاسیساتی واحد او را قطع کند. در غیر این صورت مالک می‌تواند نسبت به وضع پیش آمده معترض باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، قوانین مربوط به آسانسور در آپارتمان، را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۴۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۱۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

      تشکر از همراهی شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۲۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ق٫ظ

  9. سعدی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۲۳ ب٫ظ

  10. فتحی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …