نقش رستم، آرامگاه شاهان هخامنشی

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از بهترین آثار به‎جای مانده در نقش رستم، تصویر به قدرت رسیدن اردشیر بابکان، بنیان‎گذار سلسله ساسانیان است. در این حکاکی، اردشیر بابکان با شکست اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی، حلقه قدرت را از دست اهورامزدا دریافت می‌کند.
نقش رستم

نام نقش رستم و تخت جمشید همیشه همراه هم می‌آید. به همدیگر نزدیک هم هستند. تنها چند کیلومتر بین این دو مکان تاریخی ایران فاصله است. ایرانیان باستان از دیرباز به این مکان احترام می‌گذاشتند. از دو هزار سال قبل از میلاد، این مکان برای ایرانیان مقدس بوده است. آرامگاه پادشاهان هخامنشی همراه با کتیبه‌های جذاب، بخشی از نقش رستم را تشکیل می‌دهند. کعبه زرتشت و سنگ‌نگاره‌های ساسانیان از دیگر بخش‌های نقش رستم هستند.

در نقش رستم آثار تاریخی بسیار با ارزشی با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد یافت شده‌اند. آنها گویای تشکیل تمدن‌های باستانی در محدوده نقس رستم هستند. قدیمی‌ترین نقش برجسته به جای مانده دوره عیلام، یعنی حدود سه هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

کعبه زرتشت و آرامگاه‌های شاهان هخامنشی مربوط به دوران هخامنشی هستند. آرامگاه‌های داریوش بزرگ، خشایار‎شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در نقش رستم قرار دارند. گفته می‌شود شکل آرامگاه‌های هخامنشی کاملاً ابتکاری است. گویا شخص داریوش بزرگ مبتکر این نوع خاص از مقبره بوده است.

یکی از بهترین آثار به‎جای مانده در نقش رستم، تصویر به قدرت رسیدن اردشیر بابکان بنیان‎گذار سلسله ساسانیان است. در این حکاکی، اردشیر بابکان با شکست اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی، حلقه قدرت را از دست اهورامزدا دریافت می‌کند.

سنگ نگاره‌های پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، از دیگر جذابیت‌های نقش رستم است. سنگ نگاره بهرام دوم و درباریان و صحنه‌های نبرد شاهان ساسانی نیز دیدنی است.

نقش رستم

نکات مهم در بازدید از نقس رستم

نقش رستم در فضای باز قرار دارد. عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه لبه‎دار داشته باشید. آن حوالی فروشگاه وجود ندارد. قبل از رفتن به فکر نیازهای اولیه خودتان باشید. نقش رستم تنها ۶ کیلومتر از تخت جمشید فاصله دارد. بنابراین بهتر است این دو را در یک زمان بازدید کنید. حواس‎تان به ساعت بازدید باشد. نیم ساعت قبل از پایان زمان بازدید، درهای محوطه را می‌بندند. به آخر وقت نخورید.

۷ دیدگاه

  1. بهلولی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۴۱ ب٫ظ

    زنده باد ایران

    پاسخ

  2. text

    ۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ

    text

    پاسخ

  3. الهی

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

    فوق العادست

    پاسخ

  4. فراهانی

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

    بهترین جاذبه ی ایران هستش

    پاسخ

  5. چهاردولی

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

    عالیه متن مرسی

    پاسخ

  6. آقازاده

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

    بچگی هام رفته بودم

    پاسخ

  7. اسکندری

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…