در این شرایط تمام ارث زن به شوهرش می‌رسد

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون مدنی ایران قوائد و مقررات ارث به‌طور کامل بیان شده است. یکی از این موارد زمانی است که زنی فوت می‌کند و تمام ارثش به همسرش می‌رسد.
شرایط ارث بردن مرد از زن

زن و شوهر از جمله افرادی هستند که به‌واسطه سبب از یکدیگر ارث می‌برند. شرایط ارث بردن مرد از زن از آن موضوعاتی است که در قانون به آن اشاره شده است و دارای نکات بسیار زیادی است. میزان سهم ارث زن و شوهر از یکدیگر بسته به اینکه هریک از آن‌ها، فرزندی دارد یا خیر متفاوت است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط ارث بردن مرد از زن

همان‌طور که بیان کردیم از جمله افرادی که به‌واسطه سبب از زن ارث می‌برد، همسر وی است. شوهر سهم‌الارث مشخصی دارد که در قانون به طور کامل مشخص شده است. شرایط ارث بردن مرد از زن در ماده ۹۱۳ قانون مدنی بیان شده است. میزان این سهم‌الارث بسته به فرزند داشتن یا نداشتن زن متفاوت است. نکته مهم آن است که تفاوتی ندارد این فرزند، مشترک میان زن و مرد باشد یا حاصل ازدواج گذشته زن.

حالا در یک مورد است که تمام سهم‌الارث زن به مرد می‌رسد و آن هم زمانی است که زن فرزندی نداشته باشد.

  • طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث متوفی به سه‌طبقه تقسیم‌بندی می‌شوند که طبقه اول پدر، مادر، فرزندان و نوه‌های متوفی را شامل شده و در این طبقه پدر و مادر و فرزندان متوفی در درجه اول و نوه‌های او در درجه دوم قرار می‌گیرند.
  • در طبقه دوم اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها هستند. اجداد، برادر و خواهر در درجه اول و فرزندان آن‌ها در درجه دوم قرار می‌گیرند.
  • طبقه سوم و آخرین طبقه نیز به عمو، عمه، خاله و دایی و فرزندان آن‌ها اختصاص دارد که در این طبقه‌بندی نیز، عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و اولاد آن‌ها در درجه دوم هستند. در کنار تمام این طبقات، زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند.

البته به این نکته مهم توجه کنید، زن و شوهر تنها در شرایطی که در عقد دائم یکدیگر باشند از هم ارث می‌برند. ماده ۹۴۰ قانون مدنی دراین‌خصوص بیان می‌دارد: «زوجین که زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند.»

ارث بردن مرد از زن

بر اساس ماده ۸۶۳ قانون مدنی دررابطه‌با طبقات و درجات ارث، وارثان طبقه بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثان طبقه قبل، هیچ‌کسی وجود نداشته باشد؛ بنابراین، بر طبق طبقات و درجات ذکر شده در قسمت بالا، اگر زنی فوت نماید و فرزندی نداشته باشد، در درجه اول والدین و شوهر او، وارث محسوب می‌شوند.

یکی از شرایط ارث بردن مرد از زن آن است که درصورتی‌که افراد طبقه اول موجود نباشند یا پیش از زن، فوت کرده باشند نوبت به افراد طبقه دوم ارث می‌رسد و به همین ترتیب تا طبقه سوم.

درصورتی‌که زنی فوت نموده و فرزندی نداشته باشد و تنها وارث او شوهرش باشد، مرد تمام ارث را می‌برد. ماده ۹۴۹ قانون مدنی دراین‌خصوص بیان می‌دارد: «در صورت نبودن هیچ وارث دیگر به‌غیراز زوج، شوهر تمام ترکه زن متوفی خود را می‌برد.»

نکته قابل‌توجه این است که مرد در صورتی تمام ارث را خواهد برد که زن هیچ‌گونه فرزندی نداشته باشد و در این میان، تفاوتی میان فرزند مشترک یا فرزند همسر سابق زن وجود ندارد.

ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب توقیف ملک قولنامه‌ای برای مهریه چه شرایطی دارد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۵۰ ق٫ظ

    تشکر خانم گل 🙏سپاس از مطالب حقوقی و قضایی که شما دراین بخش دراختیار ما میگذارید 🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۶ ق٫ظ

      ممنون از حضورت عزیزم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …