همراهی ساخت‌ و ساز با تقاضا

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

«همراهی ساخت‌ و ساز با تقاضا» عنوان یادداشتی  است که  رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در روزنامه همشهری نوشته است .

به گزارش مجله خبری دلتا ،  ‌قلی خسروی می نویسد : دولت  دوازدهم  یکی از بزرگ ‌ترین  برنامه ‌های  بازآفرینی شهری درتاریخ ایران را آغاز کرده است.

برنامه‌ ای که درصورت عملیاتی شدن ، ثمرات بدیعی به ‌ویژه برای  بافت‌ های سنتی و فرسوده  شهرها در بر خواهد داشت .

 اما ای‌ کاش ، این برنامه  پیش‌ از این  و در دوره اول  دولت  روحانی  اجرایی  می‌شد تا اکنون که بازار مسکن در حال خروج از رکود سنگین چندین‌ ساله است ، رونق مسکن با پیامد های  مثبت  نوسازی بافت‌ های فرسوده در هم می‌آمیخت و هر چه بیشتر به توازن  بازار و تنظیم  قیمت  کمک  می‌کرد.

چرا که ساخت‌ وساز امری مستمر و همیشگی است  و حتی در شدید ترین رکود بازار مسکن  کشور نیز ادامه دارد اما سهم بافت‌ های فرسوده  و ناکارآمد شهری از این ساخت ‌وسازها قابل‌ توجه نبوده  است ؛ درحالی‌که اگر برنامه ملی بازآفرینی در چند سال گذشته عملیاتی شده  بود، با بهترین بهره‌ برداری از زمین در بافت‌ های فرسوده ، خانه‌هایی ساخته می‌شد که عملاً تقاضای  مصرفی آن نیز وجود داشت ؛ به‌عبارت‌ دیگر، خانه‌های کاملاً متناسب با تقاضا وارد بازار می‌شد.

در بخشی دیگر این یادداشت آمده است : ازخصلت‌ های  ستودنی  بازآفرینی بافت‌ های فرسوده  و ناکار آمد شهری این است که  اولاً نیازی به  ایجاد زیرساخت‌ هایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و… ندارند و دوما بخشی از شهر را که عملاً از کارایی افتاده و زندگی مردمان مقیم در آنها تا حدی با اختلال مواجه شده است دوباره به پیکر زنده شهر پیوند می‌زند ؛ مسئله ‌ای که عملاً می‌تواند جای شهرک ‌سازی و ساخت ‌وسازهای حومه شهرهای بزرگ را پر کند و مسکن  مورد نیاز مردم را نه در فاصله دور از شهرها،  که در قلب شهرها فراهم آورد.

در این جریان ، سازندگان و انبوه‌سازان ، با استفاده  از سرمایه ‌های خود در کنار حمایت ‌های دولت ، طرحی مانند طرح کلید به کلید سابق را در بافت ‌های فرسوده اجرا می‌کنند و در ازای خانه‌های  قدیمی مردم ، بدون  اینکه هزینه‌ ای از آنها بگیرند، خانه‌هایی نو و مقاوم می‌سازند .

مصطفی قلی خسروی  در این یادداشت می افزاید :با به  ثمر نشستن  این  طرح  و زنده شدن  بافت‌ های فرسوده  و ناکار آمد ، از یک ‌سو وضعیت سکونت و احیاناً اجاره ‌نشینی در این بافت‌ ها سروسامان پیدا می‌کند و از سوی دیگر ، ورود واحدهای مازاد به بازار مسکن نیز به  متوازن‌ سازی عرضه و تقاضا و تنظیم قیمتی مسکن کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…