طرز تهیه خیارشور خانگی با نخود و ۴ علت کپک زدن آن

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر می‌خواهید خیارشورهای شما در زمان کمی آماده شوند و کپک نزنند، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
طرز تهیه خیارشور خانگی

خیارشور جزو یکی از چاشنی‌هایی است که در کنار بسیاری از غذاهای فست‌فودی و یا سنتی از آن استفاده می‌کنیم؛ طرز تهیه خیارشور خانگی بسیار ساده است و شما با رعایت چند نکته به راحتی می‌توانید در منزل کلی خیارشور خوشمزه درست کنید؛ اگر سابقه تهیه خیارشور در منزل را دارید، اما سفیدک و یا کپک‌هایی روی آن مشاهده کرده‌اید و از خود می‌پرسید آیا خیارشور کپک زده قابل استفاده است؟ در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا طرز تهیه خیارشور فوری و علت سفیدک زدن روی خیارشور را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه خیارشور خانگی

  • خیار ریز ۵۰۰ گرم
  • آب ۳ لیوان
  • نمک ۳ قاشق غذاخوری
  • شوید، مرزه و ترخون ۱۰۰ گرم
  • سیر ۳ حبه
  • فلفل سبز ۲ عدد
  • نخود ۴ عدد
  • سرکه سفید یا قرمز ½ پیمانه

طرز تهیه خیارشور خانگی

طرز تهیه خیارشور فوری

اگر اعضای خانواده شما به خوردن خیارشور در کنار وعده‌های غذایی خیلی علاقه دارند، روش‌های مختلفی برای تهیه خیارشور وجود دارد؛ ما در ادامه روشی را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید خیارشور را در همان روز که تهیه می‌کنید، استفاده کنید.

مرحله اول طرز تهیه خیارشور خانگی

برای داشتن خیارشور ترد و خوشمزه، در ابتدا لازم است خیارشورها را شسته و کاملا خشک کنید؛ برای داشتن یک خیارشور با طعم بازاری، بهتر است از خیارهای تازه و کوچک استفاده کنید.

مرحله دوم

در یک کاسه آب و نمک را به خوبی حل کرده و کنار بگذارید؛ سپس شیشه‌هایی که می‌خواهید خیارشور را در آن بریزید آماده کرده و داخل هر یک مقداری ترخون و سه حبه سیر بریزید؛ در این مرحله خیارها را داخل شیشه قرار داده به طوری که از سر شیشه‌ها کمی فضای خالی باقی بماند.

مرحله سوم طرز تهیه خیارشور خانگی

مهم‌ترین نکته هنگام طرز تهیه خیارشور بازاری که باید به آن توجه داشت، انداختن چند عدد نخود داخل هر شیشه خیارشور است؛ چرا که نخود کمک می‌کند تا خیرها ترد شوند. سپس به اندازه یک سوم از حجم شیشه، داخل آن سرکه بریزید و بعد روی آن را با محلول آب نمک پر کنید؛ اجازه دهید کمی فضا از سر شیشه‌ها باقی بماند.

مرحله پایانی طرز تهیه خیارشور فوری

در این مرحله درب شیشه‌ها را محکم بسته و آن‌ها را درون یک قابلمه بزرگ قرار داده و قابلمه را تا نصفه با آب پر کرده روی گاز قرار دهید؛ اجازه دهید آب به جوش آید و بعد از اینکه آب به جوش آمد بگذارید شیشه‌های خیارشور نیم ساعت درون آب بجوشد؛ در نهایت خواهید دید که خیارشورهای ترد شما آماده مصرف هستند.

طرز تهیه خیارشور خانگی

علت کپک زدن خیارشور چیست؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما هنگام طرز تهیه خیارشور خانگی با آن مواجه هستیم، کپک شدن خیارشور است؛ سفیدک زدن خیارشور دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم و شما با رعایت این نکات، به راحتی می‌توانید کپک خیارشور را از بین ببرید و از نرم شدن آن جلوگیری کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای رفع کپک خیارشور به آن توجه داشت، انتخاب ظرف مناسب است به گونه‌ای که هیچ هوایی به درون ظرف نفوذ نکند.

زمان نگهداری خیار شور عامل مهم در نرم شدن خیارشور

خیارشور آماده شده را می‌توان درون ظرف به مدت یک‌سال نگهداری کرد به شرط آنکه ظرف را در محیطی تاریک و خنک نگهداری کنید؛ البته توجه داشته باشید هنگامی که درب ظرف خیار شور را باز کردید، باید آن را به یخچال منتقل کنید تا کپک نزند.

مناسب نبودن میزان نمک

از مهم‌ترین علت نرم شدن و کپک زدن خیارشور، کافی نبودن مقدار نمک است؛ بنابراین در طرز تهیه خیارشور خانگی به این نکته توجه داشته باشید که اگر مقدار نمک خیارشور کم باشد طعم و مزه خیارشور شما خوب نخواهد شد و کپک می‌زند.

طرز تهیه خیارشور خانگی

بی‌توجهی به دمای آب در طرز تهیه خیارشور خانگی

دمای آبی که از آن استفاده می‌کنید بسیار مهم است باید گرمای آب به حدی باشد که شما با انگشت خود آن را احساس کنید؛ در نتیجه اگر آب زیادی داغ باشد موجب له شدن خیارها و اگر سرد باشد موجب خراب شدن و نرم شدن خیار شور می‌شود.

حل نشدن نمک در آب

نکته مهم دیگری که باید در طرز تهیه خیارشور خنگی به آن توجه داشت تا خیارشورهای ما کپک نزند، حل شدن کامل نمک در آب است؛ در صورتی که نمک به خوبی در آب حل نشود، باعث می‌شود خیارهایی که نزدیک به نمک قرار دارند به سرعت نرم شده و خراب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…