طرز تهیه رب گوجه خانگی غلیظ بدون کپک + ویدئو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر از طعم رب‌های آماده خسته شده‌اید، با رعایت این رسپی خودتان در خانه می‌توانید بهترین رب گوجه را درست کنید.
طرز تهیه رب گوجه

رب گوجه یکی از پرمصرف‌ترین چاشنی‌هایی است که پایه ثابت غذاها خصوصا غذاهای ایرانی است؛ از دیگر خوبی‌های فصل تابستان این است که خودتان در خانه می‌توانید رب گوجه فرنگی سالم و بدون مواد افزودنی درست کنید و از طعم آن لذت ببرید؛ طرز تهیه رب گوجه فرنگی بسیار راحت است و مادر و مادربزرگ‌های ما نیز در خانه آن را درست می‌کردند.

اما امروزه با تغییر سبک زندگی، فرایند تهیه رب گوجه شاید برای بسیاری از ما سخت باشد؛ به همین دلیل در این مطلب از دلتامگ قصد داریم بهترین روش تهیه رب گوجه در خانه را به شما آموزش دهیم؛ با این روش شما به راحتی می‌توانید با چرخ‌گوشت یا غذاساز، با کیفیت‌ترین رب را درست کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه رب گوجه خانگی

  • گوجه فرنگی ۴ کیلوگرم
  • روغن مایع ۵۰ گرم
  • نمک ۲۰ گرم
  • آب ۱ کیلوگرم

طرز تهیه رب گوجه خانگی

طرز تهیه رب گوجه خانگی که کپک نزند

برای درست کردن یک رب گوجه فرنگی با کیفیت لازم است جواب چند سوال را به خوبی بدانید؛ برای مقال ایا کف روی رب گوجه را باید گرفت؟ یا اینکه چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؛ اگر جواب این سوال‌ها را نمی‌دانید با ما همراه باشید.

مرحله اول طرز تهیه رب گوجه خانگی

مهم‎‌‌ترین نکته‌ای که باید در تهیه رب گوجه به آن توجه داشت این است که از گوجه‌های سفت و گوشتی استفاده کنید؛ سپس برای تهیه رب گوجه فرنگی، آن‌ها را شسته، چهار قاچ کنید و در یک قابلمه بزرگ بریزید.

مرحله دوم

قابلمه حاوی گوجه را روی شعله گاز با حرارت بالا قرار دهید تا آب گوجه‌ها به خوبی تبخیر شود و پوست گوجه‌ها راحت‌تر جدا شود؛ در این مرحله با توجه به اینکه حرارت از زیاد است مواظب باشید که گوجه‌ها ته نگیرند.

مرحله سوم طرز تهیه رب گوجه خانگی

بعد از اینکه آب گوجه‌ها تبخیر شد و نرم شدند شعله گاز را خاموش کرده و بعد از کمی خنک شدن، با استفاده از یک صافی همه گوجه‌ها را دو یا سه بار صاف کنید؛ توجه داشته باشید که فقط باید گوشت و آب گوجه فرنگی‌ها از توری رد شود، زیرا رد شدن پوست یا تخمه‌های گوجه فرنگی باعث می‌شود رب شما خیلی زود کپک بزند و خراب شود، پس با دقت گوجه فرنگی‌ها را صاف کنید.

در صورتی که می‌خواهید رب گوجه شما به سرعت آماده شود، می‌توانید به جای استفاده از صافی، گوجه‌ها را با غذاساز یا چرخ‌گوشت پوره کنید.

ساده ترین روش طرز تهیه رب گوجه خانگی

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه رب گوجه خانگی، بعد از صاف کردن گوجه‌ها قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید تا مواد به غلظت مناسب برسد و بعد از آنکه مواد کمی غلیظ شد، نمک را با رب مخلوط کرده و هم بزنید. توجه داشته باشید که غلظت مواد بسیار مهم است؛ چرا که رب گوجه آبکی خیلی زود کپک می‌زند.

مرحله ششم

این مرحله در طرز تهیه رب گوجه خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای اینکه شما بفهمید رب به غلظت رسیده یا نه، با یک قاشق روی رب یک خط ایجاد کنید اگر خط ایجاد شده خیلی سریع پر شد رب شما به غلظت کافی نرسیده است و باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلیظ‌تر شود. توجه داشته باشید در این مرحله باید رب را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد؛ چرا که در صورت ته گرفتن رب، مزه آن کاملا تغییر می‌کند.

مرحله پایانی طرز تهیه رب گوجه خانگی

برای غلیظ‌تر و درخشان‌تر شدن رنگ رب، در این مرحله باید روغن مایع را به آن اضافه کنید. در نهایت بعد از آنکه رب گوجه فرنگی آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید رب در دمای محیط خنک شود و بعد آن‌ را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و درون یخچال یا فریزر نگهداری کنید. با رعایت این نکات در طرز تهیه رب گوجه خانی، مطمئن باشید که خوش‌رنگ‌ترین رب را درست خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…