طرز تهیه شیره انگور بدون خاک سفید + ویدئو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به اینکه قیمت شیره انگور بالا است، می‌توانید خودتان در خانه شیره انگور سالم و بهداشتی درست کنید و از آن لذت ببرید.
طرز تهیه شیره انگور

یکی از فرآورده‌هایی که از زمان‌های قدیم تا کنون از میوه انگور به دست می‌آوردند، شیره انگور است. خواص شیره انگور به قدری بالا است که از آن در تهیه انواع شیرینی، نوشیدنی و … استفاده می‌شود؛ این شیره پر خاصیت را می‌توان از انگور سفید و سیاه به دست آورد؛ طرز تهیه انگور سفید و سیاه با یکدیگر کمی تفاوت دارند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم؛ با توجه به اینکه از خاک سفید برای تهیه شیره انگور استفاده می‌شود، اما امروز در این مطلب از دلتامگ قصد داریم روشی را به شما آموزش دهیم تا بدون نیاز به خاک بهترین شیره انگور خانگی را درست کنید.

تفاوت شیره انگور سفید و سیاه

طرز تهیه شیره انگور خانگی سفید و سیاه تا حدودی شبیه به هم است در حالی که طعم و خواص این دو نوع شیره با یکدیگر متفاوت است.

شیره انگور سفید از رنگ روشن‌تری برخوردار است که طعم آن شیرین‌تر و ملایم‌تر از شیره انگور سیاه است؛ از این نوع شیره بیشتر به عنوان یک ماده شیرین‌کننده طبیعی در تهیه دسرها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیره انگور سیاه که آن را از انگور‌های تیره به دست می‌آورند، رنگ آن تیره مایل به مشکی است که در مقایسه با انگور سفید کمی تلخ‌تر و شیرین‌تر است. در نهایت هر دو نوع شیره انگور، مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار زیاد است که انتخاب آن بستگی به ذائقه شما دارد. طرز تهیه شیره انگور سفید

حکم ریختن خاک در شیره انگور

از زمان‌های قدیم تا کنون برای طرز تهیه شیره انگور، از خاک سفید استفاده می‌شود؛ چرا که این خاک دارای ترکیب آهکی و سرشار از املاح معدنی است. درنتیجه برای جلوگیری از ترش شدن شیره انگور، از این خاک استفاده می‎‌شود؛ لازم به ذکر است که  این خاک را می‌توان از عطاری‌ها تهیه کرد.

چرا انگور شکرک می‌زند؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شکرک زدن شیره انگور می‌شود، استفاده از خاک سفید درون آن است؛ اما لازم به ذکر است که خواص شیره انگور با شکرک زدن از بین نمی‎‌رود؛ سرعت شکرک زدن شیره با توجه به دمای هوا و میزان غلظت شیره ممکن است متفاوت باشد؛ به طوری که هرچقدر شیره غلیظ‌تر و هوا سردتر باشد، شیره انگور سریع‌تر شکرک می‌زند.

برای از بین بردن شکرک شیره انگور باید چند دقیقه آن را هم بزنید تا به حالت اولیه بازگردد و اگر شیره را در جای خنک نگهداری می‌کنید کافی است آن را در مقابل حرارت غیرمستقیم آفتاب بگذارید تا شکرک آن از بین برود.

طرز تهیه شیره انگور

مواد لازم برای طرز تهیه شیره انگور

انگور سیاه یا سفید  ۵ کیلو گرم

مرحله اول

در ابتدا انگورها را پاک کنید و به خوبی بشویید؛ سپس با استفاده از دست یا دستگاه آبمیوه‌گیری، آب انگورها را بگیرید. مجدد آب انگورهای گرفته شده را درون یک پارچه تمیز ریخته و با دست فشار دهید تا تکه‌های ریز درون آب انگور، به طور کامل از آن جدا شود.

مرحله دوم طرز تهیه شیره انگور بدون خاک

مجدد آب انگور صاف شده را درون قابلمه مناسب ریخته  و روی حرارت ملایم قرار دهید؛ وقتی که آب انگور شروع به جوشیدن کرد، کف‌هایی که روی شیره انگور جمع می‌شوند را به خوبی جمع کنید.

مرحله سوم

در ابتدا که آب انگور شروع به جوشیدن می‌کند بسیار مراقب باشید تا سر نرود؛ سپس دو الی سه ساعت اجازه دهید تا آب انگور بجوشد و غلیظ شود؛ در این فاصله هر چند وقت یکبار کف جمع شده روی شیره انگور را جمع کنید.

طرز تهیه شیره انگور در خانه

مرحله پایانی طرز تهیه شیره انگور

بعد از گذشت این مدت زمان خواهید دید که آب انگور رفته رفته غلیظ می‌شود و شما با هم زدن می‌توانید به این نکته پی ببرید. وقتی که آب انگور به قوام مورد نظر رسید، آن را از روی شعله گاز برداشته و اجازه دهید به طور کامل خنک شود. در این حین اگر کفی روی سطح شیره انگور بود به آرامی آن را با قاشق جمع کنید. در نهایت شیره انگور شما آماده است و می‌توانید آن را در یک ظرف مناسب ریخته و در دمای اتاق نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…