طرز تهیه لواشک آلو در آپارتمان بدون نیاز به آفتاب

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد درست کردن لواشک در خانه را دارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید؛ چرا که یکی از ساده‌ترین روش‌های طرز تهیه لواشک را به شما آموزش داده‌ایم.
طرز تهیه لواشک آلو

لواشک جز خوراکی‌های خوشمزه است که از کوچک تا بزرگ آن را دوست دارند. با میوه‌های متنوع می‌توان در خانه لواشک درست کرد؛ اما استفاده از آلو برای درست کردن لواشک آلو بسیار پیشنهاد می‌شود و طرفداران بسیاری دارد؛ طرز تهیه لواشک آلو نیز مانند سایر میوه‌ها بسیار راحت است با این تفاوت که در کنار خوشمزه بودن آن، خواص بی‌نظیری برای بدن دارد؛ در نتیجه شما می‌توانید یک خوراکی بسیار خوشمزه و پر خاصیت را با خیال راحت به فرزندان خود بدهید. برای آشنایی با ساده‌ترین طرز تهیه لواشک آلو در خانه، تا پایان این مطلب همراه دلتامگ باشید.

مواد لازم برای تهیه لواشک آلو

  • آلو سیاه ۱ کیلوگرم
  • آب نصف لیوان
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه تهیه لواشک

برای درست کردن لواشک آلو و یا هر میوه دیگر، می‌توانید از دو روش استفاده کنید؛ یکی از این روش‌ها که بسیار قدیمی است و تقریبا مادرها و مادربزرگ‌های ما نیز از آن استفاده می‌کردند؛ آن هم قرار دادن لواشک در آفتاب بود؛ اما با توجه به اینکه امروزه بیشتر خانه‌ها آپارتمانی است و از حیاط محروم هستند؛ امروز در این مطلب قصد داریم روشی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در آپارتمان نیز بهترین لواشک را درست کنید.

طرز تهیه لواشک آلو

مرحله اول طرز تهیه لواشک آلو در فر

ابتدا آلوها را در ظرفی شسته و هسته‌های آن را درآورده کنار بگذارید؛ می‌توانید از ترکیب آلو زرد و آلو سیاه استفاده کنید تا رنگ لواشک بهتر شود. یا اینکه می‌توانید از ترکیب آلو، سیب و زرد آلو استفاده کنید و لواشک چند میوه داشته باشید.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه لواشک آلو ابتدا آلوها را در یک قابلمه مناسب ریخته و به آن نصف لیوان آب و نمک را اضافه کنید؛ اجازه دهید  به مدت ۱۵ دقیقه آلو‌ها درون قابلمه بپزند تا نرم شوند. سپس شعله گاز را خاموش کرده و اجازه دهید آلوها خنک شوند.

مرحله سوم

آلوها را بعد از خنک شدن درون آبکش بریزید و به خوبی آن‌ها را با دست فشار دهید تا عصاره آلو از صافی خارج شود و درون قابلمه بریزد. بعد از آنکه آلوها را به خوبی از صافی رد کردید، قابلمه را مجدد روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید و در این مرحله شکر و نمک را با همان مقدار گفته شده به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم

البته لازم به ذکر است که مقدار نمک و شکر در این روش طرز تهیه لواشک آلو کاملا سلیقه‌ای است؛ در صورتی که شما دوست داشته باشید طعم لواشک شیرین‌تر و یا شورتر شود، می‌توانید مقدار آن را کم و زیاد کنید. سپس در این مرحله برای داشتن لواشکی خوش طعم و شفاف لازم است هر چند دقیقه یکبار، کف جمع شده روی آلو را بردارید و دور بریزید.

مرحله پایانی طرز تهیه لواشک در فر

اجازه دهید مواد درون قابلمه ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم بماند تا غلظت لازم را به دست آورد؛ سپس آن را کنار گذاشته تا خنک شود. در این فاصله لازم است که فر را با حرارت خیلی کم روشن کرده تا گرم شود؛ سپس سینی فر را چرب کرده و مواد لواشک را درون آن بریزید و اجازه دهید مواد ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا آب اضافه آن به خوبی تبخیر شود. در نهایت آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید چند روز در دمای اتاق و ترجیحا جلوی باد کولر باشد تا رطوبت آن به خوبی از بین برود.

طرز تهیه لواشک آلو در خانه

طرز تهیه لواشک آلو در آفتاب

برای استفاده از این روش قدیمی، به یک سینی استیل نیاز دارید که کف آن را به خوبی چرب کرده و سلفون بیندازید؛ سپس مواد لواشک را درون سینی ریخته در این مرحله توجه داشته باشید که  قطر مواد را نباید نازک بگیرید؛ چرا که بعد از خشک شدن نازک تر هم می‌شود؛ در صورتی که قطر لواشک خیلی نازک باشد، لواشک شما خشک و سفت می‌شود.

در نهایت روی سینی را با استفاده از یک توری بپوشانید تا حشره وارد آن نشود؛ سپس آن را در حیاط و یا روی پشت‌بام قرار دهید تا به مدت یک الی دو روز لواشک‌ها در معرض نور آفتاب باشند. در آخر هنگام طرز تهیه لواشک آلو به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کپک زدن لواشک‌ها، باید اجازه دهید به خوبی خشک شوند و بعد آن‌ها را جمع کرده و در یخچال نگهداری کنید.

۲ دیدگاه

  1. نسیم کریمی

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۷:۰۰ ق٫ظ

    سلام ضمن تشکر از شما لطفا طرز تهیه انواع لواشکها را توضیح دهید با تشکر از شما

    پاسخ

    • فائزه امیری

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

      با مطالب بعدی ما همراه باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…