آدو کمپیول پدر تیرامیسو در جهان

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تیرامیسو یک دسر محبوب ایتالیایی است که به طور سنتی با کوکی‌های لیدی فینگر، پنیر ماسکارپونه، تخم مرغ، شکر، قهوه و پودر کاکائو درست می‌شود
آدو کمپیول

طبق یک نظریه رایج، تیرامیسو در دهه ۱۹۶۰ در منطقه ونتو ایتالیا اختراع شد. گفته می‌شود که توسط یک سرآشپز شیرینی‌پزی یا آشپز در ترویزو به نام آدو کمپیول، شهری در نزدیکی ونیز ساخته شده است. با این حال، خیلی دقیق نمی‌توان گفت که شخص، رستوران یا مؤسسه دقیق مرتبط با اختراع تیرامیسو چه کسی است.

آدو کمپیول کیست؟

رستوران‌دار آدو کمپیول که رسانه‌های ایتالیایی او را پدر تیرامیسو می‌نامند، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. آدو کمپیول صاحب رستوران Le Beccherie بود، رستورانی در ترویزو در شمال ایتالیا که در آن دسر معروف توسط همسرش و یک سرآشپز درست می‌شد.

این غذا با بیسکویت های آغشته به قهوه و ماسکارپونه در سال ۱۹۷۲ به منوی غذا اضافه شد اما هرگز توسط خانواده ثبت اختراع نشد. از آن زمان به بعد به یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایتالیایی تبدیل شده است که توسط سرآشپزهای سراسر جهان اقتباس شده است.

اختلافات طولانی مدتی در مورد منشاء تیرامیسو وجود داشته است، از جمله ادعاهایی مبنی بر اینکه این تیرامیسو به عنوان یک ماده مخدر در یک فاحشه خانه در ترویزو سرو می‌شد.

تیرامیسو

نورما پیلی، که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، دسری از دهه ۱۹۵۰ سرو کرد و آن را تکه ماسکارپونه نامید تا اینکه ظاهراً بازدیدکنندگان هتلی در استان شمالی اودینه آن را به تیرامیسو تغییر دادند.

با این حال، به طور گسترده تصور می‌شود که این دستور غذا در رستوران Campeol در ترویزو توسعه یافته است.

لوکا زایا، فرماندار منطقه ونتو، از جمله کسانی بود که بعد از مرگش و به احترام او ادای دین کرد و در توییتی نوشت که این شهر «یک ستاره دیگر را در تاریخ غذا و شراب خود از دست داده است.»

Le Beccherie توسط خانواده Campeol در سال ۱۹۳۹ افتتاح شد و Campeol در پایان جنگ جهانی دوم این تجارت را بر عهده گرفت.

به گفته سرآشپز روبرتو لینگوانوتو، این غذا در نتیجه تصادف حین تهیه بستنی وانیلی و یک کیک اتفاق افتاده است.

آقای لینگوانوتو مقداری پنیر ماسکارپونه را در یک کاسه تخم مرغ و شکر ریخت و بعد از اینکه متوجه طعم مطبوع مخلوط شد، به همسر آدو کمپیول یعنی آلبا گفت.

آدو کمپیول و همسرش این دسر را با افزودن اسفنج‌های لیدی فینگر آغشته به قهوه و پاشیدن آن با پودر کاکائو کامل کردند و آن را “Tiramisù” نامیدند که به انگلیسی «مرا انتخاب کن» ترجمه می‌شود.

این غذا در سال ۱۹۸۱ در شماره ۱۹۸۱ Veneto منتشر شد که یک نشریه محلی اختصاص داده شده به غذا و شراب است و اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین دسرهای ایتالیا است.

انواع تیرامیسو دارای الکلی مانند رام یا مارسالا هستند، اما دستور اولیه – که توسط آکادمی آشپزی ایتالیا در سال ۲۰۱۰ تایید شده است – بدون الکل بود، زیرا برای کودکان در نظر گرفته شده بود و باید مناسب باشد.

تیرانیسو

این مطلب اصلاح شده است تا ادعاهای گسترده‌تری را در مورد اختراع تیرامیسو برای شما نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر ترفندهای مخفی سرآشپزهای معروف را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…