مجازات بوسیدن و در آغوش گرفتن چیست؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قوانین کیفری ما درصورتی‌که زن و مردی به سن بلوغ شرعی رسیده باشند و بدون اجرای صیغه محرمیت با یک دیگر ارتباط داشته باشند، مرتکب جرم رابطه نامشروع شده و برای آن‌ها مجازات تعیین می‌شود.
مجازات بوسیدن و در آغوش گرفتن

مجازات بوسیدن و در آغوش گرفتن از جمله مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. اهمیت جرم رابطه نامشروع در قانون به قدری است که قانون‌گذار این جرم را به دلیل ایجاد اختلال در نظم عمومی و مغایرت با عفت عمومی و عرف جامعه در دایره جرایم غیر قابل گذشت قرار داده است. یعنی درصورتی‌که شاکی خصوصی نداشته یا شاکی خصوصی رضایت دهد همچنان مرتکب مجازات می‌شود. همراه مجله دلتا باشید.

مجازات بوسیدن و در آغوش گرفتن

قانون گذار این عمل را در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) جرم انگاری کرده است. به موجب این ماده: « هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.»

با مطالعه ماده متوجه می‌شویم مصادیق رابطه نامشروع به طور کامل بیان نشده و به همین دلیل در بسیاری از موارد قاضی با تفسیر موسع می‌تواند مواردی را با این عنوان جرم انگاری و مجازات کند که اشخاص اطلاعی از امکان جرم بودن آن رفتارها ندارند.

علاوه بر این تنها مواردی که در قانون از آن‌ها به عنوان مثال برای روابط نامشروع استفاده شده است؛ تقبیل و مضاجعه است. اما این لغات به چه معنا هستند و چه رفتارهایی را شامل می شوند؟

مجازات بوسیدن

تقبیل و مضاجعه چیست؟

تقبیل در لغت به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن و در آغوش گرفتن است. بنابراین می‌توان بوسیدن یا همبستر شدن زن و مردی که بین آن‌ها رابطه نامشروع وجود ندارد را از مهم‌ترین و واضح‌ترین مصادیق رابطه نامشروع که با مجازات شلاق تعزیری تا نود و نه ضربه مواجه است، دانست.

سوال مهمی که در مورد این ماده مطرح می‌شود این است که این ماده صرفا ناظر به روابط نامشروع فیزیکی است یا روابط غیر فیزیکی مثل تماس یا ارسال پیام را هم شامل می‌شود؟

در صورت تفسیر مضیق این ماده و با توجه به آوردن کلماتی مثل تقبیل و مضاجعه که هر دو اعمال فیزیکی محسوب می‌شوند، می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که منظور این ماده فقط روابط نامشروع فیزیکی بوده است اما در رویه قضایی اصولا این طور نیست و قاضی هرگونه رابطه نامشروعی را اعم از فیزیکی یا غیر فیزیکی که محتوای آن مرز رابطه مشروع و قانونی را رد کرده باشد، مشمول این ماده دانسته و برای آن مجازات تعیین می‌کند.

بنابراین مجازات بوسیدن و در آغوش گرفتن تا ۹۹ ضربه شلاق است.

مجازات در آغوش گرفتن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تنها در این شرایط زنان می‌توانند طلاق بگیرند را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۲۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۰۵ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۴ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …