ترشه خشک بابلی، غذای مخصوص مازندران

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترشه خشک بابلی با یک سس بسیار خوشمزه که با آب غوره درست می‌شود طبخ شده و طعم لذیذی دارد، البته شما می‌توانید در آن از رب نارنج نیز استفاده کنید.
تهیه ترشه خشک بابلی

ترشه خشک بابلی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محلی شهر بابل است که‌‌ می‌توانید آن را با دستور پخت و روش‌‌های مختلف تهیه کنید. یکی از مواد غذایی ترشه خشک بابلی، شامل مرغ  سرخ شده است و این دستور برای علاقه‌مندان به مرغ یک پیشنهاد ویژه به شمار‌‌ می‌رود. این غذای مجلسی را‌‌ می‌توانید در مهمانی‌‌های خود تهیه کنید و از مزه و طعم عالی آن و همچنین رنگ فوق‌العاده آن لذت ببرید. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه ترشه خشک بابلی را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه ترشه خشک بابلی

  • ران مرغ ۲ عدد
  • پیاز ۱ عدد بزرگ
  • سیر ۳ حبه
  • پوره گوجه فرنگی ۱ پیمانه
  • زعفران ۱/۳ لیوان دم‌کرده
  • آب‌غوره ۱ قاشق غذاخوری
  • کره محلی ۲۰۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

ترشه بابلی

طرز تهیه ترشه خشک بابلی

مرحله اول

ابتدا پیاز و سیر را بشویید و پوست بگیرید. مرغ‌‌ها را بشویید و اجازه دهید تا مرغ‌‌ها خشک و آب آن کشیده شود. کتری را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش آید. سپس زعفران را بسایید و مقداری آب جوش روی زعفران بریزید و ظرف را روی بخار کتری قرار دهید. در ظرف را بگذارید تا زعفران دم بکشد. گوجه‌فرنگی را بشویید و داخل غذاساز قرار دهید تا پوره شود یا‌‌ می‌توانید آن را رنده ریز بزنید.

مرحله دوم

قابلمه مناسبی را بردارید و مقداری کره  داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس ران مرغ را همراه ادویه‌‌ها که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه‌‌ می‌شود داخل تابه بگذارید. مرغ‌‌ها را تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. سپس پیاز و سیر را به صورت کامل بدون خرد کردن کنار مرغ‌‌ها قرار دهید. ۳ لیوان آب جوش به مرغ‌‌ها اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ‌‌ها به مدت ۱ ساعت بپزند.

مرحله سوم

در تابه مناسب مقداری کره و روغن بریزید و با حرارت ملایم مرغ‌‌ها را داخل تابه قرار دهید. در تابه را بگذارید تا مرغ‌ سرخ و طلایی شود. بعد از کمی سرخ شدن زعفران دم کرده را روی مرغ‌‌ها بریزید. حتی‌‌ می‌توانید مقداری گوجه حلقه‌‌ای خردشده کنار مرغ‌‌ها سرخ کنید. بعد از اینکه مرغ‌‌ها کاملا سرخ شدند، زیر شعله را خاموش کنید.

مرغ شمالی

مرحله چهارم

آب مرغ داخل قابلمه را با کمک آبکش صاف کنید. گوجه‌‌هایی را که از قبل پوره کردید در تابه‌ای با مقداری کره تفت دهید. بعد از اینکه گوجه‌‌ها مقداری تفت خوردند، آب مرغ را به پوره گوجه اضافه کنید. آب غوره بریزید و بگذارید تا کمی روی حرارت باشد. کاملا هم بزنید تا غلیظ و جاافتاده شود. بعد از اینکه غلیظ شد، سس آماده شده است.

مرحله آخر

بعد از سرخ شدن مرغ‌‌ها و همچنین آماده‌سازی سس، مرغ‌‌ها را در دیس مناسب سرو کنید. سس را داخل یک کاسه مناسب بریزید و کنار مرغ‌‌ها روی دیس قرار دهید. برای دورچین‌‌ می‌توانید از سبزی خوردن تازه و سیب‌زمینی‌‌های سرخ‌شده استفاده و همراه برنج کته ایرانی معطر سرو کنید. برای دیدن غذاهای ایرانی، کتلت گوشت و بادمجان کبابی، خوشمزه و راحت را بخوانید.

نکات کلیدی برای تهیه ترشه خشک بابلی

  • هنگام سرخ کردن از مقدار کمی روغن استفاده کنید.
  • برای رنگ گرفتن بیشتر‌‌ می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی اضافه کنید.
  • در صورت نداشتن آب غوره‌‌ می‌توانید از آب لیموترش تازه استفاده نمایید.
  • برای دورچین‌‌ می‌توانید پیازچه و سبزی خوردن بگذارید.

تهیه ترشه خشک بابلی

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از آشپزی این بار دلمه کلم را بدون گوشت بپزید را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…