زن بعد از طلاق چه حقوق مالی دارد؟

۱۱
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در نظر گرفتن حقوق مالی برای زنانی که از همسرشان جدا می‌شوند، ریشه در فقه اسلام دارد و به تبع آن در قوانین مختلف حقوقی برای زنان در نظر گرفته شده است تا بعد از جدایی از همسرشان بتوانند به واسطه آن امرار معاش کرده و به زندگی‌شان ادامه دهند.
حقوق مالی زن بعد از طلاق

 حقوق مالی زن بعد از طلاق از آن مسائل مهم است که در قانون نیز به آن اشاره شده است. برخی از این حقوق، به موجب عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرند و ارتباطی به طلاق ندارند. لذا مرد مکلف به پرداخت آن به زن است. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین حقوق مالی زن بعد از طلاق بپردازیم و شرایط دریافت آن را به‌طور مختصر توضیح دهیم. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

حقوق مالی زن

حقوق مالی زن بعد از طلاق مثل مهریه

یکی از مهم‌ترین حقوق مالی که به هنگام عقد نکاح به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. به عبارت دیگر به هنگام عقد ازدواج مرد مکلف به پرداخت مالی به همسر خود می‌شود و این تکلیف که بر ذمه مرد قرار می‌گیرد، ارتباطی به طلاق زن ندارد.

بلکه زن حتی در طول زندگی مشترک هم می‌تواند اقدام به مطالبه مهریه‌اش نماید. علاوه‌براین عدم تمکین از سوی زن یا حتی برقراری رابطه نامشروع توسط زن نیز خللی به حق مهریه زن وارد نخواهد کرد.

به این منظور، زن هر زمان که تمایل داشته باشد می‌تواند با مراجعه به دادگاه، شورای حل اختلاف یا اداره ثبت، اقدام به مطالبه مهریه نماید و مرد نیز مکلف به پرداخت آن است. البته در اکثر موارد، مطالبه مهریه از جانب زن در حین دعوای طلاق مطرح می‌شود.

حقوق مالی زن بعد از طلاق مثل نفقه

یکی دیگر از حقوق مالی زن که پرداخت آن به موجب عقد نکاح به عهده مرد قرار می‌گیرد، نفقه زن است. به موجب قانون مدنی، پرداخت نفقه در عقد دائم به عهده شوهر است و حتی درصورتی‌که زن شاغل باشد، باز هم مرد مکلف به پرداخت نمودن آن است. البته بر اساس قانون مدنی، شرط پرداخت نفقه به زن آن است که زن از شوهر خود تمکین کند.

به عبارت دیگر درصورتی‌که زن از همسر خود تمکین نکرده باشد و به اصطلاح ناشزه شده باشد، حقی برای دریافت نفقه نخواهد داشت. بنابراین، پیش از طلاق در صورت تمکین زن، حق دریافت نفقه به قوت خود باقی است.

علاوه بر این، در طول مدت عده طلاق رجعی نیز درصورتی‌که زن ناشزه نباشد، حق دریافت نفقه برای زن پیش‌بینی شده است. گفتنی است که در صورت بروز اختلاف در این خصوص، تعیین مبلغ نفقه به عهده دادگاه است.

حقوق مالی زن بعد از طلاق مثل نفقه  

حقوق مالی زن بعد از طلاق مثل اجرت‌المثل ایام زناشویی

یکی دیگر از حقوق مالی زنان بعد از طلاق، اجرت‌المثل ایام زناشویی یا زندگی مشترک است. دریافت آن تحت شرایطی در قانون پیش‌بینی شده است. بر این اساس، درصورتی‌که زن در طول زندگی مشترک کارهایی را که شرعا به عهده او نبوده است (مانند امور منزل) به درخواست زوج و بدون قصد تبرع انجام داده باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضای دریافت اجرت‌المثل نماید.

نصف اموال زوج پس از طلاق

از سال ۱۳۶۰ به بعد، شرطی در عقدنامه‌های ازدواج درج شده است که در مورد انتقال بخشی از اموال و دارایی مرد پس از طلاق است. به موجب این اصل «ضمن عقد ازدواج، زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف از وظایف همسری یا سوءاخلاق و رفتار او نبوده، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل نماید.»

درصورتی‌که مرد این شرط را امضا کند، موظف می‌شود که در زمان طلاق، تا نیمی از اموال و دارایی‌های خود را به زن بدهد. البته برخورداری زن از این حق، منوط به وجود شرایطی هم شده است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان مهریه و شروط ضمن عقد را تغییر دارد؟ را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. حسین

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  2. عاطفه

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۷:۲۱ ب٫ظ

    بنظرم زن در دادگاه‌های گل و بلبل ایران اگرموقع طلاق حق وحقوقش گرفت فبها مگرنه بعدباید غاز بچرونه. 👍

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۰:۱۶ ق٫ظ

  4. فرامرز

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    سلام ،،،ایا در زمانی که حکم نشوز زن از طرف دادگاه خانواده صادره شده باشد،،،و زن از انجام وظایف زوجیت تخلف کرده باشد آیا همچنان به زن المثل تعلق میگیرد

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۹ ق٫ظ

      سلام، اگر زنی صرفا از انجام وظایف زناشویی خودداری کند اما کارهای منزل را انجام دهد، با اینکه ناشزه است اما مستحق دریافت اجرت المثل است.

      پاسخ

  5. علی

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۱۶ ب٫ظ

    سلام
    خسته نباشید
    با این اوصاف یه چند وقت دیگه مردان باید دنبال حقوق برابر باشند
    به نظر بنده باید یه بازنگری تو قانون مهریه و نفقه بشه چون با این شرایط کمتر پسری دیگه زیر بار ازدواج میره

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ق٫ظ

      سلام، ممنون از نظر شما. برخی از قوانین احتیاج اصلاح دارند.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۴۲ ب٫ظ

  8. علی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۰:۴۶ ق٫ظ

    با درود…… میگم، مهندس جان، تمام مطالبی که آورده اید را خودتان تنهایی کشف کردید… درهرحال زحمت زیادی کشیدید…. امروزه درجامعه کنونی اکثر جدایی ها وطلاق بخاطر اقتصاد ودرآمدهای زناشویی است. وقتی، طلاق توافقی بخاطر مشکلات درآمد مرد واقتصاد زندگی صورت میپذیرد…. دیگه حق وحقوقی برای زن باقی نمی ماند……….. خسته نباشی دلاور………..

    پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …