گورستان‌های قشم، بخشی از تاریخ کهن

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نکته جالب درباره این شهر قدمت آن است که به سال‌ها قبل از میلاد مسیح باز‌می‌گردد و به همین دلیل گورستان‌های تاریخی قشم یکی از جاذبه‌های محبوب میان گردشگران محسوب می‌شود.
گورستان های شهر قشم

در جنوب ایران، درست در میانه تنگه هرمز جزیره قشم واقع شده است. شهر تاریخی قشم نیز در جنوبی‌ترین نقطه این جزیره و در موقعیتی بسیار استراتژیک واقع شده است. اگر روزی به قشم سفر کردید قطعا بازدید از گورستان های شهر قشم برای شما خالی از لطف نخواهد بود. در این بخش از مجله دلتا قصد داریم شما را بیشتر با این مکان‌های تاریخی آشنا کنیم.

گورستان سید مظفر

نمی‌شود درباره گورستان های شهر قشم سخن گفت اما درباره گورستان سید مظفر حرفی نزد. در گذشته این گورستان در بخش مرکزی ‌شهر قشم قرار داشت و قبرستان بزرگی هم بوده است. چیزی که امروزه از این گورستان بزرگ باقی مانده است تنها بخش کوچکی از آن است که شامل یک زیارتگاه گنبدی شکل واقع در محله قدمگاه در نزدیکی بهشت زهرا می‌شود.

سید مظفر

قبرستان محلی مسنی

به نقل از مردم محلی و پا به سن گذاشته‌های شهر قشم، قبرستان محلی مسنی نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارد. این قبرستان تاریخی مدفن مردان بزرگی چون شیخ قاسم اسنوی، حافظ قرآن و یکی از بزرگ‌ترین فقیهان زمان خود است.

گورستان های شهر قشم

قبرستان گور فرنگی

علت نام‌گذاری این قبرستان این بود که در قدیم انگلیسی‌ها و پرتغالی‌های‌ ساکن جزیره از این مکان برای دفن مردگان خود استفاده می‌کردند. یکی از قبرهای معروف این گورستان متعلق به ویلیام بافین، دریانورد و کاشف معروف انگلیسی است. قدمت این قبرستان نزدیک به ۴۰۰ سال برآورد می‌شود.

گور فرنگی

قبرستان روستای کوشه

یکی دیگر از گورستان‌های تاریخی شهر قشم در روستای کوشه واقع شده است که به اسم همین روستا شناخته می‌شود. این آرامگاه مدفن بسیاری از بزرگان و علمای جزیره است.

قبرستان توریان

قبرستان توریان یکی دیگر از گورستان های شهر قشم است که در آن مقبره‌ای شبیه قبرهای کوشه و با همان دست‌خط مخصوص و زیبا وجود دارد. این سنگ قبرها با اشعاری در ستایش رسول اکرم مزین شده است. قدمت این سنگ قبرهای تاریخی نیز به زمان همان حجاران زبردست صدر اسلام باز‌می‌گردد.

توریان

قبرستان روستای تم سنیتی

قدمت این قبرستان در حدود ۹۰۰ سال برآورد شده است. قبرهای موجود در این مکان از همه‌ جوانب به دیگر مقبره‌های منطقه شبیه هستند. البته بیشتر سنگ قبر‌های این گورستان در زیر خاک مدفون شده‌اند. فرسایش خاک باعث شده تا تنها گوشه‌هایی از این سنگ‌ها قابل رویت باشند.

تم سنیتی

قبرستان منطقه خربس

در میان گورستان‌های تاریخی شهر قشم، قبر‌های موجود در منطقه خربس بیشترین آسیب را از عوامل طبیعی نظیر هوای شرجی و نور شدید خورشید دیده‌اند. همین آسیب‌ها موجب شده‌است که نوشته‌های تراشیده‌شده بر این مقبره‌ها قابل خواندن نباشد.

اگر به آثار تاریخی کهن ملی ایران علاقه دارید، مطلب این قنات را جن‌ها و دیوها ساخته‌اند را بخوانید.

سخن پایانی

آنچه امروز مطالعه کردید بخش کوچکی از آثار بجامانده از تاریخ غنی جزیره‌ قشم است. شاید کمتر کسی از میان ما باشد که اطلاعات دقیق درباره این مکان‌های ارزشمند کشورمان که نشان از قدمت این مرز و بوم دارد، داشته باشد. امروز سعی کردیم با معرفی این گورستان‌ها به اهمیت تاریخی شهر قشم بپردازیم.

گورستان های شهر قشم

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری، دیدنی‌های اطراف کرج برای آخر هفته را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…