چک بانکی برگشتی را بدون مراجعه به دادگاه وصول کنید

۰
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آنجا که چک در حکم اسناد رسمی و لازم‎الاجراست یک روش بهتر و سریع تر برای نتیجه گیری نیز در قانون آمده که اکثر شهروندان از آن بی اطلاع هستند.
چک بانکی

در مطالب قبل به بررسی دو اقدام قضایی در جهت وصول چک بانکی برگشت زده شده پرداختیم . در این مطلب روش سوم وصول این چک ها از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک کشور را بررسی می‎کنیم.

دارنده چک که حق تقاضای صدور اجرائیه را دارد اعم است از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او ظهر نویسی شده یا حامل چک در مورد چک های در وجه حامل. ضمنا متقاضی اجراییه صرفا کسی نیست که اولین بار به بانک مراجعه می‎کند، بلکه کسی که پس از مراجعه به بانک چک به او منتقل شده است نیز حق تقاضای صدور اجرائیه را دارد.

سوم: اقدام از طریق اجرای ثبت

از آنجا که چک در حکم اسناد رسمی و لازم الاجراست یک روش بهتر و سریع تر برای نتیجه گیری نیز در قانون آمده که اکثر شهروندان از آن بی‎اطلاع هستند. این روش آن است که دارنده چک برگشتی می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک در کمترین زمان به نتیجه برسد.

مطابق ماده دو قانون صدور چک، شرط اولیه و اساسی وصول چک از طریق اجرای ثبت، این است که چک باید عهده یکی از بانک‎های مجاز کشور ایران یا شعب بانک های ایرانی در خارج از کشور صادر شده باشد. یعنی تنها چک‎هایی را می‎توان به شیوه ثبتی وصول کرد که وجه چک توسط بانک پرداخت شود، نه موسسات مالی اعتباری و صندوق های قرض الحسنه .

مراحل وصول چک بانکی از طریق اجرای ثبت

برای صدور اجرائیه از طریق اداره ثبت، دارنده چک باید مدارک زیر را به همراه داشته و به قسمت اجرای اداره ثبت محلی که بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت در آن قرار دارد، تحویل دهد.

  •  اصل و فتوکپی مصدق چک بانکی برگشتی
  • گواهی عدم پرداخت آن
  •  کارت ملی متقاضی
  • تقاضانامه مخصوص صدور اجراییه

 اجراء ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می‎کند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر کننده در بانک نیز از طرف بانک گواهی شده باشد.

لازم به ذکر است از طریق اجرای ثبت فقط می‎توان علیه صادر کننده یا صاحب حساب تقاضای صدور اجرائیه داشت و سایر امضا کنندگان (ظهرنویس و ضامن) از طریق اجرای ثبت قابل تعقیب نیستند. مسئولیت ظهرنویسان در صلاحیت مراجع قضایی ست.

طبق آئین نامه اسناد رسمی لازم الاجرا در مواردی که صاحبان حساب متعدد بوده و چک به امضا یکی از آنها باشد، اجراییه علیه امضا کننده نسبت به مبلغ چک صادر می‎شود. در این صورت امضاکننده مسئول پرداخت کل مبلغ چک است.

و در صورتیکه چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب صادر شده باشد، صادر کننده و صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بانکی بوده و به تقاضای بستانکار اجرائیه علیه آنها بر اساس تضامن صادر می‎شود.

  • درخواست اجرای چک های صادره از شعب بانک های ایرانی خارج از کشور در اجرای ثبت تهران به عمل می‎آید.

چک بانکی

دارنده چک بانکی به محض آن‎که برای چک اجراییه صادر شد ، این اجراییه به بدهکار ابلاغ می شود و او را موظف می کند ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به پرداخت مبلغ مندرج در چک، فراهم نمودن ترتیبات پرداخت و یا معرفی اموال اقدام کند. در صورتی‎که صادر کننده ظرف مدت ده روز اقدامات لازم را انجام ندهد ، دارنده چک می‎تواند تقاضای توقیف اموال صادرکننده چک را به اداره ثبت ارائه کند.

اداره ثبت اقدام به صدور اجراییه می‌کند و اجراییه صادره به بدهکار ابلاغ می‌شود و بدهکار ۱۰روز از تاریخ ابلاغ مهلت دارد که بدهی خود را بپردازد و در صورت عدم پرداخت بدهی، اداره ثبت به طلبکار اخطار می‎دهد که ظرف سه روز طریق وصول طلب خود را اعلام کند. چنانچه طلبکار بتواند اموال قابل بازداشت بدهکار را به اداره ثبت معرفی کند اداره ثبت پس از بررسی اموال مورد نظر، در صورتی که اموال از لحاظ قانونی قابل بازداشت باشند، نسبت به بازداشت آنها اقدام می‌کند و پس از طی مراحل قانونی، اموال را فروش رسانده یا در قبال طلب بستانکار، اموال مذکور را با اخذ حقوق دولت به او واگذار می‌کند.

معایب وصول چک بانکی از طریق اجرای ثبت:

هزینه اقدام از طریق اجرای ثبت، ده درصد مبلغ مورد درخواست است که در مقایسه با هزینه دادرسی دادگستری به مراتب بیشتر است. اگرچه پرداخت ده درصد به عهده مدیون (صادرکننده) چک است، اما در صورتیکه متقاضی موفق به معرفی اموالی از مدیون اجرایی نشود، دایره اجرای ثبت استرداد لاشه چک را منوط به پرداخت این مبلغ توسط متقاضی اجرا می‎کند.

شایان ذکر است با اصلاحات قانون چک در سال ۹۷ که گواهینامه عدم پرداخت بدون نیاز به حکم دادگاه، امکان اجرا از طریق اجرای احکام دادگستری را دارد، عملا وصول چک از طریق اجرای ثبت فاقد توجیه است.

نکته حائز اهمیت این است که اقدام موازی به این معنی که دارنده چک همزمان هم در دادگاه حقوقی و هم در اجراییه ثبت قصد وصول چک برگشتی خود را داشته باشد امکان پذیر نیست. اما اقدام موازی وصول چک همزمان در دادگاه کیفری و اجراییه ثبت امکان پذیر است.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …