آیا بخشش مهریه در عقد موقت امکان دارد؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از حقوقی که زن با ازدواج به‌دست می‌‌آورد، مهریه است. زن این اختیار را دارد که حتی در حین زندگی مشترک درخواست مهریه کند یا دریافت آن را به بعد از طلاق موکول کند اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا در ازدواج موقت نیز زن حق بخشش مهریه خود را دارد؟
بخشش مهریه در عقد موقت

زمانی‌که زنی تصمیم به بخشش مهریه خود می‌گیرد، این کار را می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام دهد. در بعضی از موارد، زن مهریه خود را در ازای دریافت امتیازی مثل حق حضانت فرزندان، حق طلاق و غیره می‌بخشد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشش مهریه در عقد موقت می‌پردازیم.

انواع بخشش مهریه

در برخی از شرایط، زن می‌تواند بعد از بخشش مهریه خود مجددا خواهان دریافت مهریه باشد. در ادامه به چند مورد از بخشش مهریه که قابلیت رجوع دارد می‌پردازیم.

  • هبه مهریه

به موجب آن‌چه در ماده ۷۹۵ قانون مدنی آمده است، هبه به عقدی گفته می‌شود که طی آن مالی به‌صورت مجانی به کس دیگری بخشیده می‌شود.

هبه کردن مهریه به هبه معوض و غیر معوض تقسیم می‌شود. هبه معوض به حالتی گفته می‌شود که در آن زن با دریافت مالی یا حقی مانند ملک یا خانه و غیره اقدام به بخشیدن مهریه خود می‌کند. در این حالت اگر مرد خانه یا حقی را که باید به زن منتقل می‌کرده است را ندهد زن می‌تواند مجددا از بخشش مهریه خود رجوع کرده و درخواست مهریه کند.

هبه غیر معوض به حالتی گفته می‌شود که زن بدون هیچ درخواستی مهریه خود را می‌بخشد. در این حالت فقط در صورتی‌که به دادگاه مراجعه کند می‌تواند مجددا به مهریه خود رجوع کند.

بخشش مهریه

  • بذل مهریه

بذل در لغت به معنای بخشش است. زمانی‌که زنی به موجب سندی مهریه خود را می‌بخشد و در ازای آن مال یا حقی را دریافت می‌کند، فقط در شرایط خاصی امکان رجوع و برگشت از بخشش مهریه خود را دارد. به عنوان مثال، اگر مرد شرط بخشش مهریه را که در سند بخشش قید شده بجا نیاورد یا اقدام به سلب حق طلاق از زن کند، امکان رجوع به مهریه از سوی زن وجود دارد.

بخشش مهریه در عقد موقت

تعیین کردن مهریه مهم‌ترین رکن برای صحیح بودن عقد نکاح است. تعیین نکردن مهریه در عقد نکاح موقت باعث باطل شدن این عقد می‌شود. زن در عقد موقت نیز مانند عقد دائم این امکان را دارد که اگر خواست مهریه خود را به مرد ببخشد یا دریافت کند. در صورت ثبت صیغه عقد موقت در دفتر ثبت اسناد رسمی، زن برای دریافت مهریه باید به اداره اجرای ثبت مراجعه نماید. در غیراین‌صورت می‌بایست ابتدا در دادگاه عقد موقت را به اثبات برساند، سپس روند دریافت مهریه را پیگیری کند. برای بخشش مهریه در عقد موقت نیز باید از طریق دفتر اسناد رسمی اقدام کرد.

مهریه در عقد موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ارث مادر از فرزند متولد شده از رابطه نامشروع را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …