قلعه دختر فیروزآباد، کهن‌ترین بنای گنبد دار دنیا

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از آن‌جایی که این قلعه برای همگان دست‌نیافتنی بود، به علت تسخیرناپذیری (صعب‌العبور بودن راه دژ) قلعه دختر نام گرفت. اگرچه الهه آب‌ها، یعنی آناهیتا در ساخت قلعه‌های ایران باستان نقش اسطوره‌ای بزرگ را داشته و بیشتر قلعه‌ها هم با اسم دختر نام‌گذاری شده‌اند.
قلعه دختر فیروزآباد

قلعه‌ها شاهدان عینی اتفاقات تلخ‌وشیرین امپراتوری‌ها بوده‌اند، چه جنگ‌ها و مردن‌هایی که به چشم‌شان ندیده‌اند. قلعه‌ای که با گذشت قرن‌ها و زلزله‌های پی‌در‌پی همچنان در برابر نامهربانی‌ها استوار مانده تا عظمت و شکوهش را به رخ بازماندگان تاریخ بکشد. قلعه دختر فیروزآباد یکی از این قلعه‌ها است که امروز در مجله دلتا همراه شما آن را با هم می‌خوانیم.

داستان ظهور قلعه دختر فیروزآباد

در دوران ساسانی بر بلندای کوه شمالی فیروزآباد، قلعه‌ای عظیم‌الجثه توسط اردشیر بابکان در بین سال‌های ۲۲۴ تا ۲۴۱ میلادی ساخته شد. قلعه دختر فیروزآباد برای محافظت از شهر و دفاع در مقابل حمله دشمن، یعنی اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی همچون کوهی استوار در این منطقه بنا گردید.

قلعه دختر فیروزآباد جاذبه گردشگری استان فارس

علت نام‌گذاری قلعه

از آن‌جایی که این قلعه برای همگان دست‌نیافتنی بود، به علت تسخیرناپذیری (صعب‌العبور بودن راه دژ) قلعه دختر نام گرفت. اگرچه الهه آب‌ها، یعنی آناهیتا در ساخت قلعه‌های ایران باستان نقش اسطوره‌ای بزرگ را داشته و بیشتر قلعه‌ها هم با اسم دختر نام‌گذاری شده‌اند.

قلعه فیروزآباد هزار و هفتصد و اندی ساله

قلعه دختر فیروزآباد در تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ به ثبت یکی از آثار ملی درآمد. در سال ۲۰۱۸ قلعه فیروزآباد شیراز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

حیاط قلعه دختر

همان‌طور که انتظار می‌رود، در سکوی میانی کاخ یک حیاط مرکزی است. می‌توان گفت این حیاط میعادگاه تالارهایی محسوب می‌شد که در اطراف حیاط قرار دارند. سقف تالارها با استفاده از طاق‌های ضربی به‌وسیله هنر دست معماران ساخته شد که یکی از قدیمی‌ترین سقف‌های رایج در ایران باستان است.

حمامک قلعه فیروزآباد

در جوار دیوار شرقی قلعه دختر حمامی وجود دارد که به آن حمامک می‌گویند. شاید باورتان نشود، دمای هوا در این حمام در هر دو فصل زمستان و تابستان ۳۰ درجه است و هوای مطبوع غار باعث می‌شد، پای پادشاه و افراد سلطنتی برای حمام به داخل غار یا همان حمامک باز شود. با توجه به آهکی‌بودن غار، آثار زیادی داخل غار از آن دوران مشاهده نمی‌شود که دلیل آن می‌تواند تغییر شکل غارهای آهکی باشد.

بهترین زمان بازدید از قلعه چه وقت است؟

همه ایرانی‌ها می‌دانند، استان فارس از خوش‌آب‌وهواترین استان‌های کشور است. فرقی نمی‌کند چه فصلی از سال قصد سفر به شیراز داشته باشید، هر موقع به شیراز بروید از طبیعت بکر و جاهای دیدنی شیراز نهایت لذت را می‌برید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به قلعه‌ای روی ابرها، جاذبه گردشگری ارمنستان مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ در ۵:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ در ۳:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…