تهران‌گردی در پادگانی که دانشگاه شد

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عمارت قزاقخانه تهران یکی از قدیمی‌ترین بناهای این شهر است. زیبایی و معماری جذاب عمارت قزاقخانه تهران هر بازدیدکننده‌‌ای را وسوسه می‌‌کند که از این بنا دیدن کند. این عمارت را حتما در سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید.
عمارت قزاقخانه تهران

عمارت قزاقخانه تهران یکی از قدیمی‌ترین بناهای این شهر است. زیبایی و معماری جذاب این عمارت هر بازدیدکننده‌‌ای را وسوسه می‌‌کند که از این بنا دیدن کند. عمارت قزاقخانه را معمولا در بیشتر فیلم و سریال‌هایی دیده‌اید که مرتبط با دوره پهلوی هستند. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا این عمارت را بهتر بشناسیم.

تاریخچه عمارت قزاقخانه

عمارت قزاقخانه یکی از قدیمی‌ترین بناهای ساخته شده در تهران و اولین ساختمان خیابان کوشک مصری است. در سال ۱۲۸۰ هجری قمری در زمان مظفرالدین شاه دستور ساخت آن داده و در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد.

عمارت های قدیمی تهران

هسته اولیه میدان مشق

این عمارت هسته اولیه مجموعه میدان مشق است که در دوره فتحعلی شاه به‌عنوان پادگان نظامی در شمال شهر تهران بنیان نهاده شد. عمارت نظامی میدان مشق که بعدها به عمارت قزاقخانه موسوم شد، چندین دوره ساخت و ساز را شامل شده و عمده‌ترین تغییرات انجام شده در آن در دوره ناصرالدین شاه قاجار و رضا شاه صورت گرفته است.

موقعیت جغرافیایی عمارت قزاقخانه تهران

میدان مشق در تهران در دورهٔ فتحعلی‌ شاه قاجار بنا نهاده شد. این میدان یکی از نخستین و بزرگ‌ترین میدان‌های نظامی تهران بود. قزاق‌ها در آن تمرین رژه و مشق نظام می‌کردند. علت انتخاب این میدان به منظور مشق سربازان، نزدیکی به میدان توپخانه و عمارت ارگ بود.

عمارت های تهران قدیم

کاربری مجموعه قزاقخانه

این عمارت سه دوره تحول عملکردی و کالبدی را از سر گذرانده است. دوره اول ساختمان قاجاری قزاقخانه به‌عنوان پادگان نظامی است. دوره دوم افزوده‌های دوره پهلوی و تبدیل عمارت قزاقخانه به وزارت جنگ را در بر می‌گیرد و دوره سوم دربرگیرنده تملک عمارت نظامی توسط دانشگاه هنر از سال ۱۳۸۰ و تبدیل این مجموعه تاریخی به عملکردی آموزشی و فرهنگی است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف عمارت قزاقخانه تهران

عمارت قزاقخانه یکی از معدود جاذبه‌های گردشگری تهران است که علاوه بر خودش در دور و اطراف آن نیز موزه و مکان‌های گردشگری ـ تاریخی زیادی وجود دارد.

تهران قدیم

روبه‌روی آن، کاخ موزه ملک، سمت چپ عمارت، سردر باغ ملی، کنار آن موزه پست، بیرون میدان موزه ملی ایران و خیابان سی تیر قرار دارد.‌ موزه آبگینه، میدان توپخانه و میدان حسن‌آباد نیز به این عمارت نزدیک هستند. پس اگر در تعطیلات فرصت تهرانگردی را دارید حتما به عمارت قزاقخانه و میدان مشق سر بزنید و در حال و هوای تهران قدیم قدم زده و نهایت لذت را ببرید.

آدرس عمارت قزاقخانه: میدان امام‌خمینی، خیابان امام‌‌خمینی، سردرباغ ملی، محوطه میدان مشق

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر به مهمان‌خانه دیوانه، وحشتناک‌ترین اقامتگاه دنیا! مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۰ در ۷:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…