سفر به کردستان دوست‎داشتنی

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سفر به کردستان دوست داشتنی

اگر تاکنون به کردستان سفر نکرده اید فرصت را از دست ندهید که این استان یکی از بهترین گزینه ها برای سفر گردشگری است .

کردستان سرزمینی اصیل است با طبیعتی بکر و مردمانی که مهمان‌نوازیشان شما را شگفت زده خواهد کرد. در این گزارش سه روستای زیبا با طبیعتی کم نظیر در استان کردستان را به شما معرفی می‌کنیم.

اورامانت تخت

این روستا در جنوب شرقی و در ۷۵ کیلومتری شهر مریوان قرار دارد که البته فقط ۳۰ کیلومتر از جاده آن آسفالت است. جاده در دامنه کوه‌هایی قرارگرفته که زیبایی بس فوق‌العاده‌ دارند. افزون بر مسیر، سبک معماری به‌کاررفته در این روستا نیز هر بیننده‌ای را به ‌سوی خود جلب می‌کند.

معماری این روستا سنگی و در ساخت خانه‌های مسکونی آن به‌هیچ‌وجه از ملات استفاده نشده است و بام هر خانه هم حیاط خانه دیگری است. معماری پلکانی و سرسبزی این منطقه کوهستانی منظره ای رویای را به روی هر بیننده ای می گشاید.

پالنگان

روستای پالنگان با فاصله ۸۵ کیلومتری از روستای اورامانت تخت ،در ۴۷ کیلومتری شهرستان کامیاران و در دره‌ تنگیور قرار گرفته که به علت آسفالت بودن مسیر در تمام ماه ‌های سال، مقصد بازدیدکنندگان است . رودخانه خروشان تنگیور با گذر از وسط روستای پالنگان آن را به دو قسمت تقسیم کرده است.

این روستا در هماهنگی کامل با طبیعت اطرافش شکل گرفته است. معماری این مکان خوش آب و رنگ مانند روستای اورامانت تخت به‌صورت خشکه چین و پلکانی است. علاوه بر معماری اصیل، این روستا آرامستانی قدیمی دارد که در آن چند سنگ‌قبر بسیار قدیمی با خط کوفی به چشم می‌خورد و در فاصله ۸۰ متری جنوب شرقی روستا در محل چشمه‌های پر آب قلعه پالنگان قرار دارد که آثار و بقایای اتاق، آتشکده‌ و پل‌های قدیمی آن نمایان است.

 ژیوار

اگر در پی جایی هستید که در تابستان بهترین آب‌و هوا را داشته باشد، روستای ژیوار بهترین انتخاب است، چراکه از نظر پاکی هوا رتبه سوم را در ایران از آن خود کرده است. روستای ژیوار با جنگل‌های سرسبز و بکر بلوط محاصره شده است و معماری آن نیز مشابه معماری دو روستای پیشین است. تراکم باغ‌های انگور و انجیر در ژیوار مناظری بسیار زیبا و دیدنی را پدید آورده است .

رودخانه سیروان نزدیک روستا، دره دربند دروسط روستا و چشمه بسیار خنک و دیدنی روستا به نام چه مه که بیشتر باغ‌های روستا را آبیاری می‌کند از دیگر جذابیت ‌های این روستا است. ژیوار هم‌اکنون از نظر راه‌های ارتباطی دارای جاده ماشین ‌رو است.

delta.ir – مجله خبری دلتا

یک نظر

  1. هوشمند

    ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در ۲:۲۲ ق٫ظ

    عااااااالیه منطقه کردستان فوق العاده س

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…