آش شولی محلی، یک غذای اصیل یزدی

۹
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جالب است بدانید که یزد‌ی‌ها آش شولی را حدود ۱۰ تا ۱۱ صبح و برای باز شدن اشتها می‌خورند، اما برای مردم دیگر شهرهایی که به تقلید از آن‌ها شولی را طبخ می‌کنند، این آش یک پیش‌غذای خوش‌عطر و رنگ است.
آش شولی یزدی

اگر آش شولی یزدی را با چغندر یا شلغم آماده کنید، رنگ آن به سبزی خواهد زد و اگر برای تهیه آن از لبو استفاده کنید، رنگ آش شما قرمز خواهد شد. پس اگر به چغندر دسترسی ندارید از پختن آش شولی خوشمزه صرف نظر نکنید و بجای آن به سراغ لبو بروید. دنیای آش‌های محلی دنیای جذابی است که آش سنگ سیر و آش شولی یزدی را در خود جای داده است. امروز در مجله دلتا قصد داریم تا طرز تهیه آش شولی یزدی با چغندر را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش شولی یزدی

  • اُماج یک پیمانه
  • پیاز دو عدد
  • عدس یک پیمانه
  • سرکه نصف پیمانه
  • روغن به مقدار لازم
  • چغندر دو عدد
  • لپه خیس خورده نصف پیمانه
  • سبزی آش (تره، جعفری، برگ چغندر یا اسفناج) نیم کیلو
  • زردچوبه دو قاشق چایخوری
  • نعناع داغ، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه آش شولی یزدی

مرحله اول

برای تهیه این آش به مقداری اُماج نیاز دارید. اگر می‌خواهید اُماج را به شیوه یزدی‌ها آماده کنید، باید مقداری آرد را در الک پهن کنید و سپس با دست خیس روی آردها آب بپاشید و بعد از چند لحظه آرد را الک کنید. اُماج‌ها (گلوله‌های آرد) را کمی در آفتاب یا فر گرم (اما خاموش) قرار دهید تا خود را بگیرند.

مرحله دوم

اُماج‌ها که آماده شد، سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه بزرگ روی آتش ملایم داغ کنید و پیاز ساطوری شده را در آن تفت دهید تا سرخ شود. سپس یک چهارم چغندر را نگینی خرد کنید و با زردچوبه روی پیاز داغ بریزید و چند دقیقه بچرخانید. در همین مرحله لپه و عدس را با ۱۲ پیمانه آب و کمی نمک در همان قابلمه بریزید و منتظر جوش آمدن آب بمانید. سپس شعله را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و حدود یک ساعت به حبوبات و چغندر برای پخت فرصت دهید.

مرحله سوم

حالا شعله را کمی بیشتر کنید و اماج‌ها را آرام آرام در قابلمه بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید تا به هم نچسبد. سبزی ساطوری و باقی چغندر نگینی را در قابلمه بریزید و شعله را ملایم کنید و درب قابلمه را باز کنید تا بجوشند. ۴۵ دقیقه بعد سرکه را اضافه کنید، نمک و فلفل را بریزید و ۱۵ دقیقه به پخت ادامه دهید.

مرحله چهارم

آش شولی را با نعناع ‌داغ یا پیاز داغ تزیین کنید و وقت سرو کردن آن، سرکه را هم سر سفره بیاورید. برای طعم‌دار کردن شولی یزدی بجای سرکه از رب‌انار هم می‌توانید استفاده کنید. برای تهیه آش شولی با شلغم، از همین روش استفاده کنید، اما به جای چغندر، شلغم نگینی خرد شده را در آش بریزید. البته شلغم زودپزتر از چغندر است و به نیم ساعت زمان کمتر برای پخت نیاز دارد. نوش جان!

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب سوپ قارچ و خامه، سوپی خوشمزه را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۱۹ ب٫ظ

    بسیار عالی ممنونم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۰۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  7. oxvow

    ۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    It’s really easy to use, I am very satisfied with the product, it belongs to the unlimited repurchase, and it is recommended!

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…