مطالبه خسارت تصادفات رانندگی

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در اولین گام باید مسبب اصلی تصادف مشخص شود. مطابق قانون در تصادفات شخصی که تصادف به طور مستقیم از او ناشی شده، مسئول است.
مطالبه خسارت تصادف رانندگی

اولین چیزی که بعد از تصادف رانندگی به ذهن خطور می‌کند چیست؟ طبیعتا تعیین میزان خسارت وارد آمده و مطالبه خسارت تصادف است اما این سوال به وجود می‌آید که از چه کسی باید خسارت را گرفت؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مطالبه خسارت تصادف رانندگی می‌پردازیم.

مطالبه خسارت تصادف رانندگی از بیمه‌گر

با پررنگ شدن حضور بیمه‌ها، در صورت تصادف (به جز در مواقعی که تصادف منجر به جراحت جانی شود) شرکت‌ بیمه باید خسارت را جبران کند. مطابق ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه، در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مقصر یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظف هستند پس از دریافت گزارش از راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش پزشکی قانونی حداقل پنجاه درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند. در تصادفات رانندگی که منجر به فوت می‌شوند، شرکت‌های بیمه در صورت توافق با راننده مقصر و وراث متوفی، بدون هیچ نیازی به رای از مراجع قضایی دیه خسارات بدنی دیگر را پرداخت کنند.

مطالبه از صندوق تامین خسارت‌های بدنی

در اغلب موارد شرکت‌های بیمه مسئولیت خسارت را برعهده نمی‎‌گیرند. مواردی مانند: بیمه نبودن خودرو، تمام شدن مدت بیمه نامه و… که در چنین صورتی پای صندوق تامین خسارت بدنی وسط آمده و این صندوق است که خسارت را پرداخت می‌کند. طبق ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه، به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت نبود یا به انقضا رسیدن بیمه‌نامه، باطل بودن قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه‌گر، فرار کردن مقصر، شناخته نشدن مقصر و یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به گونه‌ای خسارت‌های بدنی از شرایط بیمه‌نامه خارج باشد توسط یک صندوق  به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد. اگر راننده مقصر فرار کند، این صندوق خسارات را جبران می‌کند.

مطالبه خسارت تصادف رانندگی

مطالبه خسارت از بیمه

اگر شرکت بیمه بخواهد خسارت را پرداخت کند و اگر طرفین به توافق رسیده بودند و میزان خسارت آن‌ها زیر سه میلیون تومان بود، دیگر نیازی به کشیدن کروکی و گزارش پلیس نیست. طرفین همراه هم به مرکز پرداخت خسارت بیمه مراجعه می‌کنند. در چنین حالتی مطابق قوانین بیمه، خودرو مقصر و خسارت دیده نباید تعمیر شوند، همچنین حضور هر دو طرف نیز الزامی است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  افت قیمت خودرو پس از تصادف را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …