نگاه مطبوعات – رکود معاملات ملکی به خاطر گرانی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

«رکود معاملات ملکی به خاطر گرانی» خبری است از روزنامه تجارت  که بررسی مطبوعات  امروز را با این خبر آغاز می‎کنیم.

 در پی جهش ۶۲ درصدی قیمت مسکن،  معاملات افت چشمگیری یافته و بازار ملک در شهریورماه  ۱۳۹۷ به طور کامل وارد رکود شده است.

اوضاع بازار مسکن چندان مناسب نیست. از طرفی قیمت‌ها در تهران دچار رشد ۶۲ درصدی شده و از سوی دیگر معاملات ۳۳ درصد کاهش  یافته است. همچنین سرعت رشد  ماهانه قیمت که بطور  وحشتناکی به سمت صعود  پیش  می‌رفت، در  مردادماه کاهش یافت.

رکود معاملات ملکی

رشد ماهانه‌ی قیمت در تیرماه ۹۷  معادل ۷.۱ درصد  بود که در مردادماه به ۶.۱ درصد رسید. وجود حداقل سه نشانه‌ی خروج سفته‌بازان، رکود معاملاتی و ناتوانی  متقاضیان حاکیست که در ماه‌های پیش رو، شاهد افت  معاملات و کاهش سرعت رشد  قیمت خواهیم بود.

در روزنامه مردم سالاری  مطلبی با عنوان « چشمی برای رویت خانه‌خرابی بازار مسکن» به چاپ رسیده است ،در این مطلب می‎خوانیم :

تحولات بازار مسکن در مرداد ماه نشان می‌دهد که رکودی بسیارعمیق و  کم‌سابقه بر بازار مسکن سایه افکنده است. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مرداد ماه ۹۷  فقط ۱۲  هزار  واحد مسکونی بوده است.

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در ماه گذشته نسبت به تیرماه  ۹۷، ۱۱.۲  درصد و نسبت به مرداد ۹۶، ۳۳.۲ درصد کاهش یافته، قابل توجه است که  تیرماه  ۹۶ اوج  رکود  بازار مسکن در چندین سال  گذشته  بود اما تحولات ماه‌های اخیر  به سرعت نقطه اوج رکود را جابجا کرد  و ماه گذشته رکود، رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت.

روزنامه ایران در خبری با عنوان « جزئیات تغییرات وام مسکن به  شرط تأیید بانک مرکزی» می‎نویسد:

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه درباره احتمال تغییر شرایط  وام ۸۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز یکم به خانه اولی‌ها گفت: پیشنهاد حذف محدودیت  عمر  ساختمان برای خرید خانه ارائه  شده است.

هم اکنون وام ۸۰ میلیون تومانی فقط به خانه‌های با عمر کمتر  از ۱۵ سال تعلق می‌گیرد اما پیشنهاد حذف این شرط ارائه شده  و بانک مرکزی در حال  بررسی این موضوع است.

حامد مظاهریان افزود: از دیگر پیشنهادات  ارائه  شده افزایش  مدت  زمان بازپرداخت  اقساط  و افزایش سقف تسهیلات است.

 در ماهنامه پیام ساختمان خبری منتشر شده  با این  عنوان که « طرح جدید ساخت مسکن کلید خورد» در این خبر  آمده است :

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح جزییات این طرح گفت: هم اکنون  ۲ میلیون  مسکن مهر  واگذار  شده است.پس از پایان یافتن طرح مسکن مهر  عملیات ساخت ۵۰  هزار  واحد مسکونی  را در دستور کار داریم. امسال در هفته دولت ۱۲ پروژه مسکونی را  شروع می‎کنیم که ۱۰ هزار واحد را شامل می‎شود.

به گفته وی، در دهه فجر ۵۰  هزار واحد مدنظر قرار  می‎گیرد. روش ساخت بصورت  مشارکتی است. قرارداد  واگذاری زمین را به انبوه سازان با دوره تنفس در پرداخت بهای زمین منعقد می‎کنیم که هم انبوه سازان فعال شوند و هم بخشی از نقدینگی جامعه به سمت فعالیتهای مولد برود.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…