نکات کلیدی‎ که باید در مورد وکالت‌های ملکی بدانید! (+ویدئو)

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نکات کلیدی‎ را که باید در مورد وکالت‌های ملکی بدانید  در این گزارش که درمجله دلتا بنظرتان می‎رسد مطالعه و همچنین ویدئوی مربوط به آن را مشاهده نمایید.

به گزارش مجله دلتا؛ امروزه رایج است در معاملاتی که نیازمند ثبت و تنظیم سند رسمی است، به دلایل مختلف فروشنده به خریدار وکالت بلاعزل در فروش اعطا می‌کند. از جمله دلایل این امر، فقدان سند رسمی ملک، آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک است، اما این امر خطرات بسیاری برای خریدار درپی دارد که نباید از آن غافل بود.

وکالت نامه بلاعزل نکات کلیدی‎ که باید در مورد وکالت‌های ملکی بدانید! (+ویدئو)نکات کلیدی‎ای که باید در مورد وکلات‌های ملکی بدانید

دو نکته مهم و کلیدی وجود دارد که باید به آن توجه کنید؛ اولا قراردادهای وکالت را می‎بایستی کتبی منعقد کنید تا در معاملات بعدی به مشکلی بر نخورید و دوم آنکه برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است تا قراردادهای وکالتی در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت برسند، تا کاملا مورد تایید بوده و قابل استناد باشند.

اما دقت کنیدکه صرف اینکه وکالتنامه‎ای در دفتر‎خانه اسناد رسمی به ثبت رسیده است، دلیلی بر بی‎عیب و نقص بودن آن وکالتنامه نیست پس توجه کامل به متن وکالتنامه در هر شرایطی ضروری است. در ادامه به دیگر نکات مهم و قابل توجه در وکالتنامه‎های خرید و  فروش ملک می‎پردازیم.

درمتن وکالتنامه می‎بایستی حدود وکالت وکیل ذکر شود، به عنوان مثال وقتی شخصی با در دست داشتن وکالتنامه ادعای وکالت می‎کند و قصد دارد تا با آن خانه‎ای را به فروش برساند یا ملکی را بخرد، ابتدا باید حدود وکالت وکیل را بررسی کند که آیا چنین شخصی توانایی خرید و یا فروش ملک را دارد یا اینکه وکالتنامه‎ی تنظیم شده صرفا وکالتنامه‎ای اداری و کاری است که وکیل را در خرید و فروش محدود می‎کند.

نکات کلیدی‎ای که باید در مورد وکلات‌های ملکی بدانید

نکته دیگر اینکه گاهی اوقات پیش می‎آید که فردی برای فروش ملک خود وکالتنامه‎ای تنظیم می‎کند و شخصی را وکیل خود در این امر قرار می‎دهد اما خودش بدون اطلاع وکیل به معامله می‎پردازد، باید توجه کنید که چنین معامله‎ای کاملا قانونی است و حتما نبایستی خود وکیل  معامله را انجام دهد.

نکته مهم دیگر در خرید و فروش وکالتی که شما به عنوان طرف مقابل بایستی به آن توجه داشته باشید اعتبار وکالتنامه است. در چند مورد حتما اعتبار وکالتنامه‎ی فرد را مورد بررسی قرار دهید. اول اینکه ، اگر وکالتنامه مدت‎دار باشد، بایستی توجه داشت که از مدت وکالت نگذشته باشد(مخصوصا در وکالتنامه های جدید)، دوم ، درصورتی‎که موکل شخصی مسن باشد (زیرا همانطور که می‎دانید با فوت موکل قرارداد وکالت به کل از بین خواهد رفت) و مورد سوم هم توجه به عزل یا عدم عزل وکیل است، یعنی آیا وکیل از جانب موکل همچنان صلاحیت معامله دارد یا اینکه از کار بیکار شده است؟ (در قراردادهای وکالت حق عزل یا عدم عزل وکیل نوشته می‎شود).

همچنان با مجله دلتا همراه باشید تا در مقاله‎های بعدی نکات مهمتری از وکالت را برای شما بازگو کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…