خانه‎ها گران است و مشتری نیست!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاملات خرید و فروش خانه درکشور با دستکم یک فصل تاخیر در مقایسه با تهران اوایل امسال رونق گرفت؛ اما جهش قیمت‌ها در این بازار باعث شد توان  خریداران و امکان خرید خانه در شهرهای بزرگ  طی خرداد ‎ماه امسال با کاهش شدید روبه رو شود.

خانه‎ها گران است
به گزارش مجله دلتا به نقل از دنیای اقتصاد، آمار اولیه از گزارش رسمی در مورد معاملات خرید و فروش خانه در کشور حاکیست، خرداد ماه امسال، متوسط قیمت خانه در مناطق شهری ۱۰ درصد در مقایسه با اردیبهشت افزایش یافت.

این میزان افزایش،۲ واحد درصد بیشتر از تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران بود که نشان دهنده شرایط سخت خانه‌اولی‌ها در سراسر کشور است .

سرایت جهش قیمت خانه درشهر تهران به سایر شهرها منجر به کاهش میزان خرید و فروش آپارتمان و رکود سراسری معاملات ملک در کشور شده‎است .

جهش قیمت خانه در تهران به سایر شهر ها سرایت کرد

اطلاعات مربوط به آمار اولیه گزارش رسمی تحولات بازار مسکن در بهار ۹۷ و همچنین نتایج بررسی های میدانی انجام شده نشان می‌دهد، بازار معاملات خانه در کشور اگرچه از ابتدای امسال، وارد مرحله رونق شد، اما در خرداد ماه باعث کاهش ۱۰ در صدی ماهانه میزان خرید خانه و آپارتمان شد.

یعنی معاملات مسکن شهر تهران در خردادماه نه فقط در مقایسه با اردیبهشت ماه با رشد منفی ۸ درصد روبه ‌رو شد، بلکه در سایر شهرها نیز این رشد منفی با شیب تندتری در آمار معاملات خرید واحدهای مسکونی قابل مشاهده بود.

کاهش میزان خرید و فروش خانه در کشور

در پی تحولات اخیر بازار معاملات مسکن شهر تهران، آمار اولیه گزارش رسمی تحولات کشوری بازار مسکن در بهار ۹۷ حاکیست، تعداد معاملات خرید واحدهای مسکونی در شهرهای کشور، خرداد امسال به ۳۷ هزار و ۸۳۶ مورد رسید .

این میزان در اردیبهشت ماه امسال، ۴۳ هزار و ۱۳۷ مورد بود که نشان دهنده کاهش ۱۲ درصدی میزان معاملات خرید واحدهای مسکونی در شهرهای کشور در خردادماه ۹۷ در مقایسه با اردیبهشت ماه همین سال است.

این در حالی است که میانگین قیمت‎ خانه در کشور طی خرداد امسال در مقایسه با اردیبهشت ماه ۱۰ درصد رشد کرد که قابل توجه بود.

عقب نشینی خریداران ‎خانه از بازار مسکن

بررسی های میدانی صورت‎گرفته از بازار مسکن ۴ کلان‌شهر تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد نشان می‌دهد، تورم ماهانه ۱۰ درصدی بازار مسکن کشور منجر به عقب‌نشینی خریداران مصرفی از بازار  شده است.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد خرداد امسال قیمت خانه در شهرهای کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال معادل ۳۰ درصد افزایش یافته‎است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…