حق فسخ؛ بلای جان مالک شد

۰
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حق فسخ، یکی از نگرانی‎های اصلی طرفین معامله است. از این رو در این مقاله سعی می‎شود تا در ادامه مقاله گذشته به نکات تکمیلی و جذاب بیشتری بپردازیم تا موضوع حق فسخ برای شما عزیزان کاملا ساده و روان، روشن شود.

همانطور که شاهد بودید، در گزارش قبلی مجله دلتا بیشتر در خصوص تعریف و ماهیت حق فسخ قرارداد فروش ملک، بحث کردیم ولی در این مقاله سعی می‎کنیم تا با بررسی مثال‎هایی حقیقی و ساده نکات مهم و اساسی پشت پرده‎ی حق فسخ را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

یکی از نکات مهم و در عین حال کاربردی در خصوص حق فسخ قرارداد فروش املاک که باید از آن آگاه باشید و در شماره گذشته همین مقاله نیز اشاره کوتاهی به آن داشتیم، آن است که حق فسخ قرارداد فروش املاک حقی است یک‎طرفه، یعنی اساسا حق فسخ حقی یک‎جانبه محسوب می‎شود، پس شما به عنوان کسی که صاحب حق فسخ قرارداد فروش ملک هستید نیازی به رضایت یا موافقت طرف مقابل خود ندارید. اما این تمام ماجرا نیست…

حق فسخ

 در برخی از قراردادهای فروش ملک که شاید شما نیز با آن برخورد کرده باشید، شرطی جالب در خصوص حق فسخ قرارداد فروش ملک بیان می‎شود که قریب به اتفاق مردم به آسانی از کنار آن می‎گذرند یا  اطلاعی در خصوص آن ندارند. پرونده زیر یکی از مثال های حقیقی در این خصوص محسوب می‎گردد:

در قرارداد فروش ملکی میان متعاملین با نامهای اختصاری م.ک به عنوان فروشنده و ب.ق به عنوان خریدار شرطی تحت این عنوان به درخواست فروشنده درج شده است:

« در صورتی که وجه چک تامین نشد یا به هر دلیل دیگر که منجر به پرداخت نشدن وجه چک یا چک‎های مذکور در ماده ۳ این قرارداد در خصوص پرداخت ثمن معامله شود خیار فسخ برای فروشنده ایجاد می‎گردد و فروشنده می‎تواند راسا و یک‎طرفه قرارداد فروش ملک را فسخ نماید».

حق فسخ قرارداد فروش املاک

در نگاه اول شاید هیچ ایرادی در این شرط نبینید زیرا ما نیز در مقاله گذشته به یک‎طرفه بودن حق فسخ اشاره کردیم و شاید بر همان اساس آن را طبیعی و معمولی بپندارید. اما نکته قابل توجه راجع به این شرط که شاید فروشنده نیز از آن آگاهی کامل نداشته باشد این است که هر چند حق فسخ قرارداد فروش ملک حقی یک‎طرفه است اما صاحب حق فسخ نمی‎تواند بدون رجوع به دادگاه از حق فسخ خود استفاده کند، حتی اگر با فروشنده در ذیل قرارداد در خصوص آن به توافق رسیده باشد، زیرا شرط ذکر شده ذیل قواعد آمره قانونی(قواعدی که نمی‎توان خلاف آن توافق نمود) قرار می‎گیرد و شرط خلاف آن قاعده حتی در قراردادهای خصوصی میان طرفین وجهه‎ی قانونی ندارد و عملا هیچ اثری در پی نخواهد داشت. پس فروشنده ملک که به گمان خود در این معامله دارای آزادی کامل در خصوص حق فسخ قرارداد فروش ملک بوده نمی‎تواند راسا و بدون رجوع به دادگاه قرارداد فروش را فسخ کند.

پس اگر شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد فروش(اجاره) ملک با چنین شرطی مواجه شدید یا درخواست درج چنین شرطی در معامله را داشتید حتما به این نکته توجه کافی داشته باشید که حق فسخ هرچند در ظاهر یک‎طرفه است، اما بدون دخالت دادگاه و صرفا با اراده یکی از طرفین قرارداد امکان پذیر نیست.

 

حق فسخ ملک

سومین نکته‎ی طلایی حقوقی که مجله دلتا به شما توصیه می‎کند آن است که حتما کلیه مندرجات قرارداد را با دقت بخوانید، زیرا اصولا در قراردادهای فروش ملک، شروطی از پیش تعیین شده (چاپی)(تیپ) وجود دارد که شما فقط ذیل آن را امضا می‎کنید و امضای شما نشان از تایید آن شروط است. یکی از این شروط که در خصوص حق فسخ قرارداد فروش ملک مطرح می‎شود، اسقاط کافه خیارات «ساقط کردن کلیه اختیارات برای فسخ معامله» است.

با وجود چنین شرطی شما دیگر حق فسخ قرارداد را نخواهید داشت زیرا تمام اختیارات خود را در خصوص حق فسخ ساقط کرده‎اید، پس یا میبایست آن شرط را حذف کنید یا اینکه در توضیحات قرارداد خلاف آن را مقرر دارید، زیرا در غیر این‎صورت شما حق فسخ قرارداد فروش ملک را از دست خواهید داد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…