گسل های تهران کدام سازه ها را تهدید می کنند؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گسل های تهران انبوه ساختمان های منطقه یک، گرانترین منطقه تهران را با خطر روبه رو کرده است. ظاهراً ساخت این بناها از لحاظ ارزیابی‌های لرزه ‌نگاری و خطرپذیری در زلزله چندان بررسی نشده است .

بررسی‌ها در بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشان می دهد ، در۲۲ منطقه شهر تهران ، منطقه یک با حدود ۷ هزار ۶۰۰ بنا چیزی حدود ۶۵ درصد ، بیشترین ساختمان‌های ساخته  شده  روی حریم گسل‌ های تهران را به خود اختصاص داده است. منطقه ای که خانه‌ های آن از متری ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان وبرخی از آن ها تا متری ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

به گفته کارشناسان بررسی های نشان می دهد که اکثر ساختمان ها در تهران روی گسل ها ساخته شده اند.

پیش تر دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم، در گفت وگو با خبرآنلاین گفته بود:«در محدوده کنونی شهر تهران ، ساختمان و برج ها روی گسل شمال تهران و گسل کهریزک ساخته شده است. بنابراین با احتمال خرابی های بیشتر هنگام بروز زمین ‌لرزه شدید درحوزه نزدیک داخل پهنه شهری تهران رو به روییم .»

منطقه یک تهران روی گسل‌ ها!

در تصویر زیر موقعیت گسل‌های شمالی و شمال شرقی تهران را می بینید:

گسل های تهران

گسل های جنوبی تهران درسال‌ های اخیربیشترین توجه ‌ها را درمورد زلزله  کلانشهر تهران به خود جلب کرده است .بررسی های تازه اما حاکی است که  گسل‌های شمال شهر تهران نیز به همان اندازه نگران‌ کننده اند.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تازگی اعلام کرده است که هم اکنون نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های تهران قرار گرفته است و همچنین بخشی عمده ازپایتخت نیز تحت ‌تاثیر این گسل قرار دارد.

علی بیت‌اللهی ، با بیان اینکه گسل ری با عبور از جنوب تهران ، نقشی مهم در لرزه ‌های آینده کلانشهر تهران خواهد داشت افزود: منطقه ۱۷ شهرداری در پهنه گسل باریک حدود ۲۰۰ متر با درازای بیش از ۱۰ کیلومتر قرار گرفته است، اما بخش عمده شهر تهران تحت تاثیر گسل شمال تهران قرار دارد.

به گفته وی ، گسل شمال تهران ،از شمال غرب تا شمال شرق تهران کشیده شده است و از آنجا که گسلی معکوس به شمار می‌رود، پهنای گسلی آن وسیع‌تر می‌شود؛ از این رو مساحت زیادی از شهر تهران را در بر گرفته است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به اینکه در تمام حریم شهر تهران ، بیش از ۱۱ هزار ساختمان واقع شده است، یادآور شد: در کل شهر تهران حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار پلاک وجود دارد که ساختمان‌هایی مهم مانند بیمارستان، مدارس و مرکز مدیریت بحران در حریم گسل‌ها وجود دارد.

به گفته کارشناسان و متخصصان  بخش زمین شناسی و لرزه ‌نگاری، شهر تهران به سبب  قرار گرفتن روی تعدادی قابل توجه از گسل ها ،همواره با خطر احتمالی زلزله ‌های بزرگ روبرو است .

در باره این خبر بیشتر بخوانید:

زندگی روی گسل های تهران ،ضرورت ها و ملاحضات

مقاوم سازی،اولین اولویت ساخت و ساز

دکتر بیت‌ الهی پیش تر نیز گفته بود : گاهی از من می پرسند  که گسل‌ های تهران چه زلزله ‌ای را می‌توانند ایجاد کنند. برابراستناد های  تاریخی، گسل ری و گسل شمال تهران می‌توانند زمین‌ لرزه‌ ای با شدت ۷ تا ۷.۵ ریشتر ایجاد کنند و به طور قطع آمار کشته ‌ها و مجروحان احتمالی آن با توجه به وجود بافت های فرسوده در مناطق تهران حدود یک میلیون نفر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرده بود که از حدود یک میلیون و ۱۰۰ پلاک ،۲۰۰ هزار پلاک یعنی یک پنجم ساختمان‌های تهران در بافت فرسوده متراکم با معابر تنگ، ساختمان‌های فرسوده و کوچک، منطقه‌ی نفوذ ناپذیر، ریزدانه و غیرمستحکم قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…