سیب‌زمینی تنوری، پیش‌‌غذای ویژه

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سیب زمینی تنوری یا کبابی آغشته به کره و سیر، غذای خوشمزه‌ای است که به عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده سرو می‌شود.
طرز تهیه سیب زمینی تنوری سیب زمینی کبابی

سیب زمینی کبابی از آن دست سبزیجاتی است که به هر شکلی سرو شود محبوب است. این ماده غذایی مقوی همیشه طرفداران خود را دارد و به شکل‌های مختلفی، از سرخ شده گرفته تا پوره طبخ می‌شود. سیب زمینی بیشترین میزان ویتامین ث را نیز در بین سبزیجات دارد و این موضوع باعث می‌شود که برای این ایام از سال گزینه مناسبی باشد. در این دستور پخت، به سراغ یکی از شیوه‌های جذاب طبخ سیب زمینی رفته‌ایم. با مجله دلتا و طرز تهیه سیب زمینی تنوری همراه باشید.

مواد لازم

  • سیب زمینی شسته شده و با پوست ۵ عدد درشت
  • روغن زیتون ۶ قاشق غذاخوری
  • سیر کوبیده شده ۳ حبه
  • جعفری ساطوری خرد شده ۲۰ گرم
  • برگ رزماری تازه و ساطوری خرد شده ۱۵ گرم (یا ۳۰ گرم پودر آویشن)
  • نمک و فلفل سیاه تازه و پودر شده به مقدار لازم

سیب-زمینی-کباب

طرز تهیه سیب زمینی تنوری

  • برای تهیه سیب زمینی کبابی ابتدا سیب زمینی‌های شسته شده را با پوست در یک قابلمه آبجوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم گاز نیم‌پز کنید. سپس سیب زمینی‌ها را آبکش کنید.
  • سیب‌زمینی‌ها را با پوست روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی خرد کنید. روغن زیتون را با کره در یک قابلمه کوچک گرم کرده و سیر له شده را به آن اضافه کنید. کمی تفت دهید تا بوی سیر بلند شود ولی نسوزد.
  • قابلمه را از روی حرارت بردارید و رزماری، جعفری، آویشن، مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. این مایه را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و تمام قسمت‌های سیب زمینی را به آن آغشته کنید تا مزه‌دار شوند.
  • فر را روشن کرده و در دمای ۲۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف سینی فر یک فویل بکشید و فویل را با مقداری روغن زیتون چرب کنید. سیب‌زمینی‌ها روی روی فویل بچینید و سیب زمینی‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه در فر تنوری کنید. در صورت تمایل در ۱۰ دقیقه پایانی پخت روی سیب‌زمینی‌ها پنیر پیتزا هم بریزید و طعم لذیذ آن را چندین برابر کنید.
  • اگر مایکروفر دارید، سیب‌زمینی‌ها را روی سه پایه بلند فلزی مایکروویو قرار دهید و دستگاه را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه با ترکیب (گریل با مایکرو ) ۶۰ % روشن کنید. اگر می‌خواهید روی سیب زمینی‌ها پنیر پیتزا بریزید و ۳ الی ۵ دقیقه گریل مایکروفر را روشن کنید.
  • اگر فر و مایکروفر ندارید سیب زمینی تنوری را در قابلمه درست کنید. برای این کار کف یک قابلمه را با نمک دانه درشت بپوشانید و سیب‌زمینی‌های مکعبی خرد شده را در یک ردیف روی نمک بچینید. قابلمه را روی حرارت خیلی ملایم گاز بگذارید و زیر آن شعله پخش کن قرار دهید. درب قابلمه را ببندید. حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌ها کاملا پخته و تنوری شوند.
  • دقت کنید بعد از این که یک طرف سیب زمینی‌ها سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. برای درست کردن سیب زمینی تنوری در قابلمه بعد از تنوری شدن روی آن‌ها مایه‌ای که برای مزه‌دار کردن آماده کرده بودید را بریزید.
  • یک روش دیگر هم این است که کف ماهیتابه رژیمی را کمی روغن زیتون بمالید، قطعات سیب زمینی را بعد از نیم پز شدن مزه‌دار کنید و در ماهیتابه رژیمی بچینید. ماهیتابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فرصت دهید تا سیب زمینی تنوری آماده شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذا با سیب‌زمینی مطلب “سیب‌زمینی پنیری با سس آلفردو” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آبان ۱۳۹۹ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ

  3. مسعود

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. متین

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۲۱ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…