معاملات آپارتمان ‌های قدیمی رونق گرفت

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

در بهمن ماه امسال معاملات آپارتمانهای قدیمی ۱۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین، سهم واحدهای نوساز از معاملات مسکن شهر تهران برای دومین سال پی درپی کاهش یافت . بهمن ماه سال ۹۵  معاملات واحدهای کمتر از ۵ سال ۴ و ۸ دهم درصد نسبت به سال ۹۴ کاهش یافته بود. امسال این رقم با افت ۱۰ و ۶ دهم درصد  نسبت به ماه مشابه پارسال روبه روشد. بهمن ماه امسال سهم واحدهای نوساز از معاملات ، ۱۶ درصد نسبت به دو سال پیش کاهش یافت و از ۵۶ و ۵ دهم درصد به ۴۸ و ۷ دهم درصد رسید.

آمار نشان می دهد که در پی حباب قیمت مسکن در سال ۹۱ هر سال سهم واحدهای نوساز از کل معاملات مسکن کمتر شده و امسال این شکاف به بیشترین حد خود رسیده است. مهمترین عوامل موثر درگرایش متقاضیان به خرید واحدهای قدیمی ساز، کاهش قدرت خرید خانوارها و تورم انتظاری که هر سال بازار مسکن را تهدید می کند بوده است.

کاهش خرید و فروش واحدهای نوساز می‌تواند به این سبب باشد که ، این نوع واحدها رشد قیمت پیش از موعدی را آغاز کرده‌ و اولین ضربه را فروشندگان این نوع واحدها به پیش رونق مسکن زده اند. همچنین رشد یکباره نرخ دلار که با افزایش میزان تقاضا در بازار ارز روبه رو شد باعث گردید که  معاملات مسکن در دی ماه تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار گیرد. در بهمن ماه نیز بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای پرداخت سود ۲۰ درصد بانکی از طریق گواهی سپرده  که به سقوط آزاد نرخ دلار از حدود ۵۰۰۰ تومان به ۴۴۰۰ تومان منجر شد، شوک دوم را به بازار مسکن وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…