بایدها و نبایدهای خرید گوشت چرخ‌کرده

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از خرید گوشت‌های چرخ‌شده فاقد اطلاعات بسته‌بندی خودداری کرده و در صورت خرید گوشت‌های چرخ‌شده حتما به درج پروانه بهداشتی و تاریخ‌های تولید و انقضا توجه کنید.
راه های نگهداری گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ‌شده یکی از اقلام غذایی است که باید در خرید و نگهداری آن دقت زیادی به عمل آید. اگر عملیات چرخ کردن گوشت تحت شرایط بهداشتی انجام نشود و دستگاه‌های مورد استفاده به ویژه قطعات چرخ‌گوشت یا تخته‌های برش آلوده باشد، آلودگی به گوشت منتقل و در نتیجه امکان فساد گوشت افزایش می‌یابد. با مجله دلتا همراه باشید تا راه های نگهداری گوشت چرخ کرده را یاد بگیرید.

راه های نگهداری گوشت چرخ کرده

فاصله زمانی خرید گوشت خام تا رسیدن به منزل را به حداقل برسانید و به‌خصوص در فصول گرم سریع گوشت چرخ‌شده را به منزل برسانید.

گوشت چرخ‌شده حداکثر به مدت یکی دو روز قابل نگهداری در یخچال است. بعد از این مدت یا گوشت را مصرف یا آن را فریز کنید. گوشت حتی اگر در بهترین شرایط بهداشتی چرخ و بسته‌بندی شود، باز هم قابل نگهداری طولانی در یخچال نخواهد بود.

روش های نگهداری گوشت چرخ کرده

تغییر رنگ قسمت‌های زیرین گوشت

گاهی پس از خرید، در حالی که سطح بسته کاملا قرمز آلبالویی است، بخش‌های داخلی آن تغییر رنگ داده است. تغییر رنگ گوشت چرخ‌شده به ویژه در بخش‌های داخلی بسته‌بندی به معنای فساد آن نیست. این تغییر رنگ به دلیل تغییراتی در ساختار رنگدانه گوشت، میوگلوبین، است. در سطح، اکسیژن در دسترس رنگدانه‌ها بوده در حالی که در بخش‌های داخلی به دلیل کمبود اکسیژن میوگلوبین تغییر رنگ می‌دهد.

بوی نامتعارف

علاوه بر تغییر رنگ قسمت‌های سطحی که ذکر شد، از دیگر علائم تشخیص فساد در گوشت چرخ‌شده، آزاد شدن بویی ملایم شبیه آهن یا فلز است که در مراحل اولیه فساد رخ می‌دهد. اگر پس از باز کردن بسته‌بندی بوی بدی استشمام کردید، هرگز آن گوشت را استفاده نکنید. همچنین گوشت فاسد حالت چسبنده و لزج دارد. هرگز گوشت چرخ‌شده خام را مزه نکنید، چرا که در صورت فساد گوشت حتی همان مقدار کم می‌تواند باعث بروز بیماری شود.

انجماد سریع

بهترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت آن، انجماد است. سعی کنید گوشت چرخ‌شده را به‌صورت مسطح و ورقه‌ای منجمد کنید چرا که اگر شکل نامنظم یا کروی داشته‌باشد، در زمان خروج از انجماد برخی بخش‌ها زودتر از انجماد خارج می‌شود و اگر گوشت در دمای محیط باشد، امکان فعال‌شدن برخی میکروارگانیسم‌ها وجود دارد.

نگهداری گوشت

بسته‌بندی مناسب

از سالم و صحیح بودن بسته‌بندی گوشت چرخ‌شده اطمینان حاصل کنید، به‌خصوص زمانی‌که گوشت برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری می‌شود چرا که امکان نشت عصاره گوشت به فضای یخچال یا سایر مواد غذایی وجود دارد. گوشت خام را در بسته‌بندی قابل قبول و در پایین‌ترین طبقه یخچال قراردهید.

مدت زمان نگهداری

گوشت چرخ‌شده پخته نیز درصورتی‌که داخل ظرف کاملا در بسته نگهداری شود، تا سه روز قابل نگهداری در یخچال و سه تا چهار ماه قابل نگهداری در فریزر است. تغییر رنگ کامل گوشت به سمت قهوه‌ای از پخت کامل و مناسب آن حکایت دارد.

برای اینکه یک غذای خوشمزه را با گوشت چرخ‌کرده امتحان کنید، عدس پلو شکم پر را در مجله بخوانید.

راه های نگهداری گوشت چرخ کرده

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن دستورهای آشپزی طرز تهیه خوراک لوبیا بدون گوشت را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱:۲۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۵:۴۲ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۷ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۹ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۵۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…