کتابخانه ایران مال تهران

۷
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کتابخانه ای بسیار دیدنی در ایران مال ساخته شده است، با مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع. قلب فرهنگی این مجموعه نامیده می‌شود و ترکیبی منحصر به فرد از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد. اما داخل مرکز خرید.
کتابخانه ایران مال

ایران مال یا بازار بزرگ ایران یا پنجمین مال برتر جهان، مجموعه ای لوکس است که از بزرگترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی دنیا به شمار می‌رود و در غرب تهران واقع شده است. پروژه ای تماماً ایرانی که کتابخانه ایران مال به نام جندی شاپور را در خود جای داده است. در بزرگترین هایپر مارکت ایران. جایی برای علاقمندان به دنیای قلم. اما این کتابخانه نه مثل کتابخانه های دیگر کشورمان خلوت است. و نه فضایی خشک و معمولی با میزهای تک نفره دارد. اینجا خیلی خبر ها هست که می‌خواهیم در صفحه گردشگری مان به آن بپردازیم. با مجله دلتا همراه شوید.

کتابخانه جندی شاپور

ایران مال

«ایران مال» درواقع بازار بزرگ ایران است. در منطقه ۲۲ و بین تهران و کرج واقع شده. بین ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره) در شمال غربی تهران بزرگ، حاشیه پارک چیتگر، در نزدیکی دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌ های البرز. ایرانمال در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع ساخته شده است و بخش های مختلفی دارد.

این بازار بزرگ هر سال در معتبر ترین نمایشگاه شاپینگ مال‌ های جهان به نام MAPIC در شهر کن فرانسه شرکت می‌کند و در سال ۲۰۱۷ جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی دریافت کرد. ۷۰ درصد فضای آن کاربری مشاعات، تفریحی، فرهنگی، گردشگری، دینی، ورزشی، خدماتی، رفاهی و پارکینگ است.

ایران مال تهران

کتابخانه ایران مال

از آنجا که بخشی از اهداف این مجموعه بی‌ نظیر توسعه فرهنگ و جذب گردشگر است، کتابخانه ای بسیار دیدنی در این مکان ساخته شده است، با مساحتی برابر با ۳۳۰۰ مترمربع. قلب فرهنگی این مجموعه نامیده می‌شود و ترکیبی منحصر به فرد از معماری کلاسیک اروپایی و تزئینات معماری ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

راه‌اندازی کتابخانه‌ای مرجع و بزرگ اقدامی مهم برای کمک به فرهنگ مطالعه و کتاب‌ خوانی است، اما داخل مرکز خرید.  ۶۷ هزار جلد کتاب دارد و می‌توان گفت بزرگ‌ ترین مرجع کتاب در ایران است البته بعد از کتابخانه ملی. استفاده از این کتابخانه فعلاً برای عموم آزاد است و شما می‌توانید بدون عضویت در آنجا به مطالعه بپردازید ولی اجازه بردنِ کتاب به بیرون از کتابخانه را ندارید؛ و متاسفانه قرار است به زودی کتابخانه دارای عضویت شده و فقط برای کسانی که عضو آن باشند، مطالعه امکانپذیر است.

کتابخانه ایران مال تهران

کتابخانه دارای سه طبقه است. شامل کتب تاریخی، ادبیات و فلسفه، هنر، روانشناسی و… کتاب کودکان هم در بخش‌هایی از آن دیده می‌شود. از آنجا که ممکن است برایتان این سوال پیش آید که چرا برخی کتاب‌ها به صورت پراکنده در قفسه‌ ها گذاشته شده‌اند باید بگوییم چون کتابخانه این مجموعه تازه تاسیس است و هنوز فهرست‌ بندی آن به صورت کامل انجام نشده است.

  • فضای کلی کتابخانه ایران مال

    این کتابخانه واقعاً زیبا ساخته شده، در طبقه دوم ایران مال و نام آن کتابخانه جندی شاپور است. قفسه‌های چوبی بلند دارد و میز و صندلی‌ های راحتی برای مطالعه کتاب‌. سقف آن، نماهایی از شیشه دارد و کف آن را یک فرش ۳۵۰ متری دست‌ بافت پوشانده است. اگر اهل کتابخواندن باشید حسابی ایام به کامتان است. همه کتابخوان های حرفه ای اینجا را می‌شناسند و قطعا به کتابخانه ایران مال سر خواهند زد.

    معماری اینجا معماری سبک گوتیک است، یعنی معماری قرن ۱۶ اروپا. جایی بسیار مهیج که می‌توانید حسابی از تماشای آن لذت ببرید. بخش های متعددی دارد که یکی از آنها کافی شاپ است! در  شرق این کتابخانه پلکانی قرار دارد که بر گرفته از معماری ایرانی است. در قسمت غربی هم طرح‌ های اسلیمی و شیشه رنگی مشاهده می‌شود.  یعنی اصالت ایرانی در معماری اروپایی.

کتابخانه جندی شاپور ایران مال

  • گردشگری در کتابخانه ایران مال

    متاسفانه باید بگوییم اینجا بیش از آنکه کتابخانه باشد فضایی برای گردشگری است. باور کنید اینجا کتابخانه است. خیلی ها برای استراحت به این مکان از ایران مال می‌آیند و در نهایت کتابی برداشته و ورق می‌زنند. پس شما کتابخوان حرفه ای عزیز اینجا برای مطالعه خیلی هم مناسب نیست، چرا که پر از رفت و آمد کسانی است که برای گردشگری آمده‌اند. سَر که بگردانید خیلی از افراد را خواهید دید که در حال عکس گرفتن کنار قفسه های کتاب و یا سلفی گرفتن هستند!

گردشگری در کتابخانه ایران مال

  • خوشمزه گردی در کتابخانه ایران مال

    در کتاب خانه ایران مال یا همان جندی شاپور کافی‌ شاپ هم وجود دارد که از مهمانان کتابخانه پذیرایی می‌کند و از سوی دیگر می‌توانید وارد بازار سنتی شوید.

    اگر در لابه لای کتابخوانی دلتان قهوه خواست می‌توانید یک فنجان قهوه نوش جان کنید. ولی متاسفانه اینجا برعکس است. آخر هفته ها کتابخانه را شلوغ خواهید یافت از کسانی که برای گردشگری آمده اند و در کافه‌های کتابخانه ایران مال بهترین عصرشان را می‌گذرانند و بعد هم در پردیس سینمایی با نمایش فیلم های روز ایران خودشان را به یک فیلم دیدنی میهمان می‌کنند.

کتابخانه بار بزرگ ایران مال

حرف آخر

اگر خواستید به کتابخانه بروید آدرس: تهران، انتهای بزرگراه شهید همت (غرب)، بزرگراه شهید خرازی، بازار بزرگ ایران (ایران مال). گذشته از هر استفاده نابه‎جایی که از کتابخانه ایران مال می‌شود، باید بگوییم اینجا کتابخانه ای است که سال هاست رویای همه کتاب خوان ها و کتاب بازها بوده است. اگر به آنجایی برسیم که ده ها که نه! حداقل چهار یا پنج نمونه از این کتابخانه ها را داشته باشیم آن هم نه در یک بازار، حتماً سرانه مطالعه افزایش خواهد یافت.

۷ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    چه جالبه

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. سحر

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    خوبه اما بهتر بود این همه هزینه صرف یک کتابخونه واقعی بشه نه اینکه صرفا جنبه تزیینی داشته باشه. البته امیدوارم در آینده واقعا پروسه عضویت عملی بشه که ازش استفاده درست بشه. مثل کتابخونه ملی که متاسفانه فضای کمی داره و به سختی میتونی جای خالی واسه مطالعه پیدا کنی مخصوصا روزای تعطیل!

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

      بله کاملاً حق با شمااست. با این همه هزینه متاسفانه قشر کمی فقط برای مطالعه میان. از این جهت که تعداد کسانی که برای گردشگری و ثبت کردن عکس برای صفحه اینستاگرام‌شون میان خیلی بیشتر است از کتابخوان های حرفه ای 🙁

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

    سه خط آخر نیاز به اصلاح دارد چهار نمونه…

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۳ ق٫ظ

      بله انجام شد. سپاسگزارم که مجله دلتا رو مطالعه می فرمایید 🙂

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…