مازیچال کلاردشت کجاست؟ همون کوهی که آهو ناز داره

۹
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ییلاق مازیچال کلاردشت یک روستای چهار فصل است و بستگی به سلیقه شما دارد که دوست دارید در کدام فصل به آنجا سفر کنید.
مازیچال کلاردشت

معمولاً هنگام تولید فیلم های دلهره آور، برای به تصویر کشیدن فضاهای وهم آلود، ابر غلیظی از مه را در فضای جنگل می‌پراکنند. اما اگر تا به حال به مقصد امروزمان سفر کرده باشید، این مه دیدنی ترین و دوستداشتنی ترین بخش جنگل خواهد بود. و روستایی که به آن قدم خواهیم گذاشت، گمشده در جنگلی انبوه است که ابرک های کوچک و دوست داشتنی از پشت درختان سر به فلک کشیده، برایمان سرک می کشند. می خواهیم در صفحه گردشگری مان به ییلاق مازیچال کلاردشت برویم. با آن همه دیدنی، دشت های سرسبز و حیوانات بی شماری که در این پهنه گنجیده اند. مازیچال را با مجله دلتا ببینید.

طبیعت مازیچال

 مازیچال مازندران ، مووزی چال مازنی

 اهالی روستا، در گویش مازنی، خودشان اینجا را  “ مووزی چال ” می خوانند. مازیچال همیشه به دلیل زیبایی شگرفش یکی از مقاصد مهم گردشگران و طبیعت گردان است. اگر اهل سفر در هوای سرد هستید و منتظر ماندید تا به آخرین ماه پاییز برسید و یا حتی فصل زمستان. روستای مازیچال برایتان شگفت انگیز خواهد بود.  “مازی ” که به معنای درخت بلوط و “چالبه معنای چاله است.

با آن چشم اندازی وسیع و تماشایی اش که در یک قاب، جنگل و دریا را در در طیف های مختلفی از رنگ سبزآبی مقابلتان به تصویر می‌کشد. کلبه های ییلاقی روستاییان، جنگل های انبوه و مه دیدنی اش، همراه آن سکوت دل انگیز صبحگاهی، برای گردشگران یک مکان گردشگری است.

اگر به مازیچال سفر کردید خوب است فراموش نکنید آن نان های داغ تنوری را، که صبحگاه با نسیم خنک بوی‌شان را حس می کنید، امتحان کنید. در مازیچال نان تازه تنوری، با چای داغ آتشی و خامه محلی معروف است.

روستای مازیچال

طبیعت گردی در روستای مازیچال کلاردشت

روستا گردی در طبیعت کلاردشت بسیار مفصل و با شکوه است. در مازیچال هم. همان قدم اول که به روستا نزدیک می‌شوید، از یک جاده جنگلی عبور می‌کنید که در دو طرف آن درختان انبوه قد علم کرده اند و رویایی بودن طبیعت این روستا را نوید می دهند. جنگل‌های زیبای عباس آباد هم که خود یک نقطه گردشگری است. با درختان بلوط،کاج‌، افرا، صدای پرندگان نا شناخته که در جنگل می پیچد و در نهایت حیوانات بسیاری که ممکن است از لا به لای درختان سوژه مناسب عکاسی شما بشوند.

ییلاق مازیچال

اگر بدانید جنگل مازیچال از جمله جنگل های هیرکانی است، پوشش گیاهی اش برایتان تعجب آور نخواهد بود. پر است از درختان تمشک ، توت ، آلو جنگلی ، سیب ، گلابی ، فندق ، زغال اخته ، نراد ، سپیدار ،‌ افرا ، داغداغان ، توسکا ، نمدار ، راش ، زرشک ، گل سرخ وحشی ، بلوط سیاه ، ممرز ، ازگیل ، ملچ ، بلوط ، زالزالک ، سیاه‌تلو ، خوج و …  وسعتش هشتصد کیلومتر است. اینجا به عنوان «IBA» یعنی منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان به ثبت رسیده است.

طبیعت مازیچال

ییلاق مازیچال ، دهکده چهار فصل حیوانات

مازیچال در همه فصول  تماشایی است، هرفصل با جذابیت های  منحصربه فرد خود، لباسی تازه بر تن روستای مازیچال می کند. منظره ای تازه به وجود می آورد و گردشگران مخصوص به خودش را اینجا می کشاند. بهارش بی نظیر و تابستانش سبز سبز است. پاییز جادویت می کند و زمستان دشتی برف پوش را مقابل دیدگانت قرار می دهد.

پاییز مازیچال

مازیچال کلاردشت بهشتی امن برای بسیاری جانوران هم هست که در این دهکده زندگی می کنند. همونجایی که آهو ناز داره… اینجا انواع پستانداران و پرندگان وحشی از جمله:

سنجاب ، گوزن ، بز ، پلنگ ، خرس ، خرگوش ، خوک ، شغال ، گربه وحشی ، جوجه تیغی ، گورکن ، گرگ ، قرقاول ، لاشخور ، دارکوب ، دم جنبانک ، کبک ، قوش ، کبوتر ، زاغچه ، جغد و بلدرچین و خزندگانی از قبیل مار و لاک پشت.

اینجا اگر چشم بگردانی همیشه حیواناتی را می توانی ببینی که گوشه کناری نشسته و به شما زل زده‌اند. می توانید ده ها عکس از آن ها برای خود بیاورید که تمام خاطرات سفرتان را برایتان زنده نگه دارند.

حیوانات مازیچال

مازیچال در زمستان

اهالی روستای مازیچال در زمستان ییلاق های خود را ترک می کنند. اما طبیعت از دست نرفته بلکه با آن دامن سفیدش به عروس جنگل می‌ماند. کوهنوردان و طبیعت گردان عاشق برف سر به این بیابان برفی می گذارند. اصلاً نمی شود زمستان باشد و خبری از رفت و آمد گردشگران برف گرد نباشد.

اگر از کوهنوردان حرفه ای هستید و در ماه آخر پاییز و یا فصل زمستان برف پوش به مازیچال رسیدید، تماشای غروب خورشید را روی برف دست نخورده تماشا کنید، آدم برفی بسازید، روی برف ها رد پایتان را بگذارید، عکاسی کنید، چای آتشی بنوشید و زیر لب بخوانید ” زمستون خدا سرده دمش گرم … “

زمستان مازیچال

بهترین زمان سفر به مازیچال کلاردشت

همانطور که گفتیم ییلاق مازیچال کلاردشت یک روستای چهار فصل است و بستگی به سلیقه شما دارد که دوست دارید در کدام فصل به آنجا سفر کنید. اما در بهار و تابستان شما با دشتی وسیع از زیبایی و سبزی طرفید که گل های بهاره منظره ای شگفت را در آن بوجو آورد اند. تابستانش خنک و مطبوع است و پاییزش چنان تصاویر بی نظیری را برایت به نمایش می گذارد که گویا همین الان قلم جادوی طبیعت آن را نقش کرده است. و زمستانش که بی نظیر ترین زمستان‌ های رویایی‌است.

زمستان کلاردشت

چطور به مازیچال مازندران برویم؟

از جاده چالوس به سمت کلاردشت بروید. بعد از میدان بزرگ کلاردشت تا کیلومتر ۲ جاده عبا‌س‌آباد را بپیمایید و به کرد محله برسید. سپس از اهالی بپرسید که چطور باید به روستای مازیچال کلاردشت برسید چون:

  • گاهی در مه غلیظ جاده ممکن است خروجی را اشتباه بروید!
  • در مسیرهایی که با آن آشنایی ندارید بسیار مهم است آهسته برانید. ممکن است یک تکه سنگ یا چوب به لاستیک صدمه بزند.
  • اگر برای اولین بار به آنجا می‌روید حواستان به پیچ های جاده باشد. چون گاهی شما مستقیم می روید اما ناگهان جاده می‌پیچد.
  • بهتر است خودرو  آفرود داشته باشید.
  • مهمترین و اصلی ترین مورد در زمینه آفرود “ تجربه است، خوب است کمی قبل از سفر افرود سواری را تجربه کنید.

آفرود سواری در کلاردشت

  • اگر به سفر یک روزه می روید حتماً صبح زود از منزل خارج شوید تا زمان کافی برای استفاده از طبیعت داشته باشید.
  • کفش و لباس مناسب همراه خود بردارید. لباس گرم مهمترین ملزومات است.
  • حتماً لوازم کمپنگ را کامل بردارید. زیرانداز، کیسه خواب، چادرمسافرتی و…
    “فراموش نکنیم که این منطقه بسیار بکر و ارزشمند است، برای حفظ و نگهداری آن، از ریختن هرگونه زباله به طور جدی خودداری کنیم”

۹ دیدگاه

  1. آدینه

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۴ ق٫ظ

    زیبا و جذاب

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۹ ق٫ظ

      بلی بسیار:)

      پاسخ

  2. نامجو

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    خیلی قشنگ و زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۴ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

  3. بزرگی

    ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۲ ق٫ظ

    زیبا و جذابه

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ق٫ظ

      بلی بلی بسیار 🙂

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۲۳ ب٫ظ

  5. سیامک مودت

    ۲ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ب٫ظ

    آو زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

      گلِ پسر 🙂 🙂 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…